Karjeras izglītības pasākumi 2020./2021.

“KARJERAS IESPĒJAS MEDICĪNAS UN FARMĀCIJAS NOZARĒ”

Skolēniem, kuriem interesē tādi priekšmeti kā ķīmija, matematika, dabaszinātnes, fizika un medicīnas, farmācijas nozare,  neliela video ekskursija kopā ar Kašu uz medicīnas uzņēmumiem un iepazīšanās ar profesijām:

ĀRSTNIECISKĀS MASĀŽAS SPECIĀLISTS

Iepazīšanās ar profesiju notiks Starptautiskajā Kosmetoloģijas koledžā Rīgā, Graudu iela 68

FARMACEITA ASISTENTA PROFESIJA

Iepazīšanās ar profesiju notiks “EIROAPTIEKĀ” Rīgā, TC”Akropole”

REAKTORU OPERATORS

Viesojoties farmācijas uzņēmumā AS”Grindex” un uzklausot AS “’Grindex” aktīvo farmacētisko vielu ražošanas direktoru Andri Jegorovu uzzināsiet par to, kā TOP MEDIKAMENTI .

 

 

“Iepazīsti medicīnas profesijas!”


KAŠERS viesojās Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledžā, Latvijas Universitātes Rīgas 1. medicinas koledžā, kā arī diagnostiskā laboratorijā SIA GenEra!

Kopā ar Kašeru uzzini kādās jomās medicīnā trūkst darbinieki, kādas medicīnas profesijas ir labi atmaksātas un kur var mācīties uz mūsdienīgām tehnoloģijām, mācību aprīkojumu!

LATVIJAS UNIVERSITĀTES RĪGAS 1.MEDICĪNAS KOLEDŽA

Vairāk informācijas www.rmk1.lv

LATVIJAS UNIVERSITĀTES RĪGAS 1.MEDICĪNAS KOLEDŽA

Vairāk informācijas www.rmk1.lv

“‘Kā izveidot karjeru, ja nekas nepatīk?”

Start Strong izaugsmes treneris Andris Arhomkins videosarunā stāsta, ko jaunietim darīt, ja nav tādu lietu, kas ļoti interesē, kas piepilda, nes prieku? Nereti gadās tā, ka nevar īsti saprast, kas viņam patīk, kas nē, kas ir viņa sirdslieta un, kas nav. Vai atkal tieši otrādi- patīk un padodas pilnīgi viss, bet grūti izvēlēties ko vienu. Kā izveidot karjeru un būt veiksmīgam, ja nepatīk nekas, vai patīk it viss.

https://www.youtube.com/watch?v=rA2Zw8b8vmg&t=14s&ab_channel=StartStrong

Ir svarīgi saprast 3 komponentus no kā sastāv veiksmīga karjera:
1.Kas ir tas, ko es mīlu darīt?
2. Kam tas ir vajadzīgs? Kur ir cilvēki, kam to vajag?
3. Kā pasaule no tā kļūs labāka?

Līdz ko šos 3 komponentus saliek kopā,tie sāk veidot Tavu veiksmīgo karjeru! Tavu veiksmīgo biznesu!

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

KARJERAS MĒRĶU NOSPRAUŠANA

Kā nospraust savus karjeras mērķus? Kā noformulēt savus sapņus mērķa formātā?

Par to jūs uzzināsiet noklausoties Start Strong (tā ir starptautiska apmācību programma jauniešiem un pieaugušajiem par tēmām “Karjera”, “Bizness” un “Attiecību veidošana”) izaugsmes treneru Tatjanas Boguševičas un Artūra Geisari veidoto informatīvo īsfilmu ar praktiskiem uzdevumiem, par to, kā nospraust savus dzīves un karjeras mērķus.


Avots: RISEBA Youtube.com konts

 

7 hobiji, kas padarīs vai jau dara Tevi gudrāku!

Izrādās, kad cilvēks apgūst kādu jaunu prasmi, tad smadzenēs tiek iestaigātas “jaunas takas”, kas spēj uzlabot darbaspējas. Ja šobrīd esi jauna hobija meklējumos vai jau nodarbojies ar kādu no šiem hobijiem, tad šajā ierakstā uzzini, kā tas ietekmē Tavu potenciālu.

1. Mūzikas instrumenta spēlēšana.
Šis hobijs palīdz ar radošumu, analītiskajām spējām, matemātiku un daudzām citām. Lai gan šie ir lieliski ieguvumi, tomēr daudzi apgalvo, ka tādi paši ieguvumi rodas komandas sportā. Taču mūzikas instrumenta spēlēšana ietekmē mūs daudz vairāk, jo (vienkārši runājot) rada jaunus savienojumus smadzenēs, kas neatkarīgi no vecuma uzlabo līdera, problēmu risināšanas spējas, atmiņu, kā arī smadzeņu darbību kopumā.

2. Lasīšana.
Lai arī kāda būtu lasāmviela (avīzes, žurnāli, romāni vai vēsturiska enciklopēdija, speciāla literatūra), ieguvumi būs tādi paši. Lasīšana samazina stresu, kas liek cilvēkam justies labāk, kā arī paaugstina inteliģences līmeņus. Kopumā šis hobijs palīdz rast dažādus nestandarta risinājumus problēmām, saprast dažādu procesu norisi, paaugstina empātijas slieksni.

3. Regulāri treniņi.
Te ir runa par regulāriem treniņiem – ilgāki, grūtāki treniņi, ja tie nab regulāri nebūs iedarbīgi. Jo tikai regulārie treniņi rada vielu, kas palīdz ar atmiņu, mācīšanos, koncentrēšanās un izpratnes spējām. Savukārt, regulārai sēdēšanai ir pretējs efekts.

4. Jaunas valodas apguve.
Jauna valodas apguve uzlabo cilvēka spējas tikt galā ar emocionāli grūtiem darbiem vai situācijām. Hobijs arī uzlabos arī plānošas un problēmu risināšanas prasmes. Pie tam, ja mācēsi runāt vismaz divās valodās, tad būs vieglāk arī koncentrēties uz vairākām lietām vienlaikus.

5. Kumulatīvā mācīšanās.
Daudzi no mums ir pieraduši iekalt galvā kādu informāciju uz noteiktu notikumu, piemēram, prezentāciju, eksāmenu, taču pēc tam šī informācija tiek ļoti ātri aizmirsta, jo tā tika iemācīta kā pantiņš. Pielieto kumulatīvās mācīšanās procesu ikdienā – pieraksti interesantu informāciju, kas var noderēt vai liekas interesanta, ik pa laikam pārlasi šos pierakstus, kā arī mēģini pielietot jauno informācijas devu ikdienā, lai nezaudētu šīs jaunās zināšanas.

6. Smadzeņu treniņš.
Sudoku, krustvārdu mīklas, video spēles, kārtis un citas līdzīgas aktivitātes paaugstina cilvēka spēju redzēt lietas no vairākiem punktiem, kas palīdz izprast cēloņus, citu cilvēku uzvedību un emocijas. Cilvēki, kuru hobijs ir galda vai citas spēles, ir stresa noturīgāki, kā arī mazāk pakļauti negatīvām domām.

7. Meditācija.
Ar meditācijas palīdzību iespējams kontrolēt smadzeņu darbību. Tas nozīmē, ka iespējams savas smadzenes ieprogrammēt, piemēram, justies pārliecinātam pirms svarīgām pārrunām. Šis hobijs palīdzēs arī sasniegt cilvēka maksimālo potenciālu.

 

Tavai karjerai – “Ko nozīmē karjera IT nozarē”

Programmēšanas biroja ACCenture stratēģiskā vadītāja Latvijā Zane Segruma

Tavai karjerai – “Kāpēc izvēlēties IT nozari”

 IT izglītības fonda vadītājas Evitas Celmas video lekcija

 

Kādas kļūdas vecāki mēdz pieļaut bērna karjeras jautājumos?

Psihologa Reiņa Lazdas padomi.

Vecākiem bērna karjeras izvēlēs ir ļoti būtiska loma. Taču kāda rīcība ir pareiza? Cik daudz iesaistīties, kā atbalstīt, virzīt, mudināt grūtajā profesijas izvēles ceļā? Kā novērtēt bērna talantus, potenciālu un psiholoģiskās īpašības un tās veiksmīgi attīstīt, neuzspiežot savu viedokli? Vienas vieglas, pareizas atbildes uz šiem jautājumiem nav. Vislabāk nepaļauties uz vispārīgiem pieņēmumiem un teorijām, nepārvērtēt vecāku lomu, bet ieklausīties savā bērnā, novērtēt viņa vēlmes un neuzbāzīgi dalīties ar savu pieredzi, gala lēmumu par profesijas izvēli atstājot paša bērna ziņā.

Visu ietekmēt nav vecāku spēkos

Būtiska kļūda, ko nereti pieļauj vecāki un kas skar arī karjeru, – pārspīlē savu lomu bērna audzināšanā. Tiek maldīgi pieņemts, ka vecāki var ietekmēt pilnīgi visu bērna dzīvi. Vecāki seko, piedalās, iesaistās, risina bērna problēmas un ļoti pārdzīvo, ja kaut kas nesanāk pēc viņu iecerēm. Šādu audzināšanas modeli pavada augsta vecāku trauksme un bažas, ka kaut kas var tikt izdarīts nepareizi. Pret bērnu tiek vērstas augstas gaidas un prasības sekot vecāku iezīmētajam ceļam. Tas nokauj bērna pašiniciatīvu un audzina bērnu, kas nav gatavs pieņemt lēmumus un pats veidot savu dzīvi. Vecākiem ir jāsaprot, ka bērns ir neatkarīga personība, kam ir tiesības uz savu viedokli un rīcību.

To, cik veiksmīgi izveidosies cilvēka karjera dzīves laikā, ietekmē vairāki faktori, un daļu no tiem ietekmēt ir arī vecāku ziņā. Būtiskākie ir šādi:

  • Dzīves modelis. Liela nozīme ir dzīves modelim, ko bērns redz ikdienā. Kādas ir vecāku attiecības ar savu darbu, vai viņi ir priecīgi, apmierināti, vai darbs padodas un sniedz gandarījumu? Liela ietekme ir arī citu bērna dzīvē nozīmīgu cilvēku, piemēram, tantes, kaimiņa vai draugu vecāku attieksmei pret savu profesiju, rādot pozitīvu piemēru, kādu bērnam gribētos atkārtot savā darba dzīvē.
  • Patstāvība. Veiksmīga karjera dzīves laikā ir cieši saistīta ar to, cik sekmīgi bērns skolas laikā apgūst spēju patstāvīgi darboties, attīsta apzinīgumu, disciplīnu, pacietību, pašvadītas mācīšanās prasmi, kā arī spēju mācīties no pieļautajām kļūdām.
  • Īpašu prasmju un spēju izkopšana. Ikvienam bērnam vajadzētu attīstīt vienu vai vairākas spējas vai prasmes, kas padodas ļoti labi, piemēram, kāda mūzikas instrumenta apguve vai sporta disciplīna. Tās veido stabilas personības prasmīguma kodolu. Sastopoties dzīvē ar jaunām situācijām, grūtībām, tiek liktas lietā īpašo prasmju izkopšanā izmantotās īpašības, lai šīs grūtības pārvarētu. Ja bērns ir apguvis, ka, sevi pārvarot, attīstot, pilnveidojot, var pārvarēt problēmas, rast izeju un gūt panākumus, tas palīdzēs arī veiksmīgas karjeras veidošanā un dzīvē kopumā. Vecāku uzdevums šajā ceļā ir rast vidusceļu starp ļoti augstu prasību līmeni – lai ko darītu, vienmēr būs slikti un nav jēgas censties – un pārslavēšanu par katru nieku, kas neatbilst realitātei.

Kļūdas, ko nepieļaut

Kādas kļūdas vecāki mēdz pieļaut bērna karjeras jautājumos? Bieži vecākiem ir skaidrs priekšstats par to, kas bērniem būtu jādara. Varbūt vecāki paši dzīvē nav realizējušies un uzskata, ka bērns būs tas, kurš šos sapņus piepildīs viņu vietā. Ir skumji, ja vecāks neredz bērnā personību, bet savu pagarinājumu vai piemēru teorijas grāmatā. Pēdējā laikā populāra ir arī otra galējība, proti, vecāki pārspīlēti izmanto liberālās audzināšanas metodes un vispār nepalīdz bērnam, neizsaka viedokli, nedodot iespējas drošā vidē attīstīt savas spējas. Bērns bez atbalsta tiek iemests lielajā dzīves skolā. Iespējams, šādi vecāki paši netiek galā ar savu dzīvi, ir pārāk aizņemti ar karjeru, attiecībām un vienkārši nespēj iejusties bērna situācijā – kā viņš jūtas, kāds atbalsts viņam vajadzīgs. Doma, ka jāļauj bērnam pašam ar visu tikt galā, nereti ir racionalizācija – vecāki attaisno savu nespēju tikt galā ar bērna audzināšanu. Iespējams, šie vecāki paši ir saskārušies ar uzstājīgu vecāku viedokli savā bērnībā un nevēlas, lai viņu bērni piedzīvo to pašu.

Vienlaikus vērojama tendence, ka pieaug plaisa starp ļoti labi dzīvei sagatavotiem vecāku bērniem un bērniem, kuru vecākiem nerūp vai viņi neprot palīdzēt, un bērni tāpēc ir apmulsuši un īsti nezina, ko iesākt ar savu dzīvi.

Ir bērni, kas labprāt pieņem vecāku ietekmi, un ir bērni, kas no tās apzināti vairās un iet izteikti savu ceļu, tostarp arī karjeras jautājumos. Kā to vecākiem pieņemt, rīkoties? Ja bērns izteikti noraida padomus, principiāli ko mainīt var būt grūti. Kaut kādā mērā vecākiem ir jāsamierinās ar esošo situāciju. Taču tas nenozīmē, ka nevar darīt neko. Jāsaprot iespēju robežas un jāatrod veids, kā neuzbrūkošā veidā bērnam izskaidrot iespējas, apzinoties, ka gala lēmums pieder bērnam pašam. Vecāki noteikti var atbalstīt bērnu arī tādās izvēlēs, kam personīgi līdz galam nepiekrīt, kas ir daudz veselīgāk, nekā vispār norobežoties no bērna.

Ja padodas viss un izvēle neskaidra

Bērni šodien attīsta un izkopj ļoti daudz un dažādus talantus, izmēģina visādas iespējas. Ir jaunieši, kam ļoti labi padodas viss un nav sajūta, ko īsti dzīvē gribētos darīt. Kā vecāki šādā situācijā var palīdzēt? Latvijā, atšķirībā, piemēram, no ASV, bieži esam ļoti pieticīgi, nevēlamies izcelties, parādīt pārākumu, sasniegumus. To mēdz uzskatīt par negatīvu personības iezīmi, kas reizēm noved pie tā, ka cilvēks baidās sevi izpaust, nepietiekami novērtē savas spējas.

Gadījumā, ja viss padodas, tā noteikti ir pazīme, ka cilvēks ir talantīgs, un, iespējams, viņam pašam un vecākiem nevajadzētu baidīties izvirzīt augstākus mērķus. Talantīgi cilvēki viegli mēdz pielāgoties dažādām situācijām un reizēm tāpēc viegli var pazaudēt saikni ar savām dziļākajām vajadzībām. Ieteiktu šādā brīdī pajautāt – kas man personīgi patīk, kas mani aizrauj, rada prieku un aizrautību. Nevis analizēt, kas sanāk, padodas, bet tieši – kas sniedz emocionālu piepildījumu, gandarījumu. Jo mēdz būt, ka sanāk un padodas viss, bet prieka par darīto nav. Ar šādu bezprieka pieeju 10 gadus uz sasniegumu viļņa spējīgs cilvēks profesijā var “izvilkt”, bet tālāk ir ļoti paaugstināts risks piedzīvot izdegšanu. Tāpēc iespēju robežās vēlams plānot karjeru nevis vienā ļoti specifiskā jomā, bet tādā, kas sazarojas un kurā ir iespējams, papildus izglītojoties, atrast dažādus aizraujošus darbības un izaugsmes virzienus.

Vecākiem jāpatur prātā, ka ar īpašu talantu kādā jomā nepiedzimst. Visbiežāk talantīgu cilvēku veido vairāku faktoru kopums, kam pamatā ir vispārējās kognitīvās jeb izziņas spējas un liels ieguldītais darbs. Ir jābūt ļoti lielai interesei par kādu jomu, atbalstam no apkārtējās vides – ģimenes, skolas, kas sekmē vēlmi šo talantu attīstīt.

 

“KARJERAS VADĪBAS PRASMES”

Termins “karjera” ir jāsaprot ne vien kā izaugsme profesionālajā jomā, bet arī kā likumsakarīga personības izaugsme un nodarbošanās secīga maiņa visas dzīves garumā. Karjera ir personības mērķtiecīgs, jēgpilns visas dzīves gājums, kurā summējas visas indivīda dzīves lomas, brīvā laika aktivitātes, mācības un darbs.

 

Nodarbinātībai noderīgās prasmes

Pašvadība — gatavība uzņemties atbildību, elastīgums, pašiniciatīva, neatlaidība, laika vadība, gatavība uzlabot savus rezultātus, pamatojoties uz atgriezenisko saiti, reflektīvo mācīšanos.Komandas darbs — cieņa pret citiem, sadarbošanās, pārliecināšana, diskusiju veicināšana, visu savstarpējās atkarības apzināšanās.Izpratne par biznesu un klientu — pamatzināšanas par biznesa panākumu galvenajiem virzītājiem, tajā skaitā par inovāciju nozīmi un pārdomātu risku uzņemšanos, un vajadzība gandarīt klientu un veidot klienta lojalitāti.Problēmu risināšana — faktu un situāciju analīze un radošās domāšanas lietošana atbilstošu risinājumu veidošanā.Komunikācija un rakstīt un lasīt prasme — rakstīt-lasīt prasmes lietošana, spēja radīt skaidru, strukturētu rakstudarbu un mutvārdu prasme, tajā skaitā klausīšanās un jautājumu uzdošana.Skaitīt prasmes lietošana — manipulācijas ar cipariem, vispārējas matemātiskas zināšanas un to izmantošana praktiskā kontekstā (mērīšana, svēršana, aprēķināšana un formulu lietošana).Informācijas tehnoloģiju izmantošana — IT pamatprasmes, tajā skaitā iemaņas teksta apstrādē, failu vadībā un interneta meklētājprogrammas izmantošanā.Iniciatīva un uzņēmējdarbība — spēja demonstrēt inovatīvu pieeju, radošumu, sadarbošanos un riska uzņemšanos.

Veiksmīga karjera ir saistīta ar cilvēka personības faktoriem ne mazāk kā ar izglītību un intelektu. Nodarbinātībai noderīgās prasmes ietver arī šādas personības īpašības, kas veicina vispārējo nodarbinātību:

lojalitāte;atbildība un saistību ievērošana;godīgums un integritāte;entuziasms;uzticamība;prasme sevi prezentēt;veselais saprāts;pašcieņa;humora izjūta;līdzsvarota attieksme pret darbu un ģimenes dzīvi;spēja pārvarēt grūtības;motivācija;spēja pielāgoties.

Visu šo īpašību pamatā ir jābūt pozitīvai attieksmei: “es varu” pieeja, gatavība ņemt dalību un ieguldīt, atvērtība jaunām idejām un vēlme ļaut tām īstenoties.

Plānojot savu personīgo dzīvi, veidojot profesionālo karjeru un izvēloties profesiju, ir svarīgi saprast — ko pats cilvēks GRIB, VAR un ko VAJAG sabiedrībai.

GRIBU — tās ir cilvēka intereses, vēlmes, centieni, būtiskais dzīvē un darbā. Iespējams, ka, nosaucot visas savas intereses, vēlmes, nodarbošanos, kas saista, patīk un ko gribē- tos darīt, būtu ļoti garš saraksts. Daudziem ir plašs interešu loks, un ir visai grūti izšķirties, kuru no savām interesēm izvēlēties profesionālajai realizācijai, bet ko atstāt kā vaļasprieku. Lai pieņemtu pareizo lēmumu, nepieciešams izzināt potenciālās darbības virziena/profesijas saturu, darba pienā- kumus un apstākļus.

VARU — tās ir cilvēka prasmes, zināšanas, spējas, īpašības, stiprās puses, kā arī veselības stāvoklis, — visas profesionāli nozīmīgās īpašības. Kad ir noskaidrotas profesionālās intereses, svarīgi saprast, vai indivīdam piemīt šīm interesēm atbilstošas spējas. Spējas vispilnīgāk atklājas un attīstās tieši darbībā — mācībās vai jau praktiskajā darbā.

VAJAG — tās ir profesijas un kompetences, kas konkrētajā vietā un laikā darba tirgū ir pieprasītas, tātad — kādi speciālisti un kādas kompetences ir nepieciešamas tagad un tuvākajā nākotnē; tāpēc izvēloties izglītības virzienu ir jāuzzina, kādas zināšanas un prasmes (kompetences) var apgūt mā- coties/studējot vienā vai otrā programmā, kuru piedāvā izglītības iestādes. Jāapzinās, ka mainās pašas profesijas, to saturs un attiecīgi arī kompetences konkrēto darba uzdevumu veikšanai, tāpēc ir jābūt gatavam arī turpināt mācīties.

 

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

 

 

 

Tālākās izglītības ceļi pēc 9. un 12. klases

Plānojot savu karjeru, jāizvēlas ne tikai profesija, bet arī izglītības ceļš, kā šo profesiju apgūt. Turklāt jāizvēlas savai situācijai un nākotnes plāniem atbilstošākais.

Infografika izskaidro, kāds ir tālākās izglītības iespējas pēc pamatizglītības un kādas pēc vispārējās vidējās izglītības iegūšanas. Tajā norādīts, cik ilgs laiks jāvelta katram izglītības ceļam un kādu profesionālās kvalifikācijas līmeni var iegūt.

Izglitibas_celji_fdp (1)

Jauks un pārskatāms materiāls, ko izmantot audzināšanas stundās un sarunās ar vecākiem.

“Skolēna attīstības iespējas skolas laikā.” – kā iegūt pieredzi un dzīvei noderīgas prasmes bez kurām neiztikt 21.gadsimtā!

 

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

 Ieteikumi veiksmīgai profesijas izvēlei.

Ik gadu vairāki tūkstoši skolēnu pieņem lēmumu, kādu profesiju apgūt un kurā nozarē nākotnē strādāt. Nereti jauniešu izvēli nosaka profesijas prestižs un iespējamais atalgojums, tomēr svarīgi ņemt vērā arī speciālistu pieprasījumu darba tirgū, iepazīt sevi un orientēties profesiju apguves iespējās Latvijā. Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) karjeras konsultanti ir apkopojuši septiņus ieteikumus, kā jaunietim veiksmīgi izvēlēties savu nākotnes profesiju.

7 ieteikumi profesijas izvēlē

Tēmas materiāls ir nosūtīts 9, 11. un 12.klašu izglītojamajiem. Varbūt jums arī noder audzināšanas stundām vai pārrunām ar skolēniem, vecākiem.

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

Profolio pašizziņas testi – palīgs karjeras izvēlē!

www.profolio.lv

Kā mēs – vecāki un skolotāji – varam palīdzēt skolēnam veikt apzinātu profesijas izvēli un veicināt mērķtiecību?

Veiksmīgs karjeras ceļš sākas ar sevis iepazīšanu un zināšanām par to, kas tu esi un ko tu vari piedāvāt citiem. Viens no labākajiem veidiem, kā izzināt sevi un līdz ar to veicināt apzinātu profesijas izvēli, ir dažādi testi. Šajā rakstā atradīsiet noderīgu informāciju par mācību rīka Profolio piedāvātajiem personības, karjeras un hobiju testiem.

Profolio karjeras e-izglītības vide: izzini sevi un gūsti panākumus jau šodien

Profolio karjeras testi palīdz jaunietim iegūt priekšstatu par sevi un saprast, kāda nodarbošanās viņam ir vispiemērotākā. Uz to mudina arī pašraksturojuma sadaļa, kurā  pieejamā informācija ļauj skolēnam izveidot respektablu pašraksturojumu. Karjeras mērķu sadaļa iemāca izvirzīt pareizos mērķus un mudina uz to sasniegšanu. Savukārt panākumu portfolio ļauj skolēnam atskatīties uz svarīgākajiem sasniegumiem. Citas praktiskās iemaņas sniegs CV un motivācijas vēstules izveides sadaļa, kas skolēnam māca pareizi strukturēt savas prasmes, zināšanas un pieredzi.

Profolio karjeras testi

Skolēni ļoti cieši koncentrējas uz pasaules profesiju tendencēm, tomēr veiksmīgas karjeras izvēles priekšnosacījums ir sevis izzināšana. Tieši šim mērķim kalpo Profolio karjeras testu sadaļa. Izpildot testus, skolēns var noskaidrot savas intereses, prasmes un tam piemērotās profesijas.

Ikvienam testam, kas atzīmēts ar PRO zīmīti, ir iespējams iegādāties padziļināto analīzi, lai noskaidrotu precīzāku sevis raksturojumu. Šāda opcija ir pieejama visiem lietotājiem.

Profoilo iespējams izpildīt sekojošos testus:

Karjeras prasmju tests

Ikvienā profesionālajā darbībā noder: spēja tikt galā ar nenoteiktību, pašapziņa, spēja pieņemt lēmumus, rīcības plānošanas prasmes, patstāvīgums.

Ar karjeras prasmju testa palīdzību skolēns noskaidros, kādas no karjeras vadības prasmēm viņam piemīt un kādas vēl ir nepieciešams attīstīt, lai realizētu ieplānoto karjeru.

Tests ‘’Ko mācīties pēc 9. klases’’

Tests ‘’Ko mācīties pēc 9. klases’’ ir veidots, balstoties uz jauno mācību priekšmetu saturu jeb kompetenču izglītību, kas 10. klasēs tika ieviesta līdz ar 2020.gada 1.septembri. Tajā paredzēts, ka 30% no mācību laika tiek veltīts padziļinātiem un specializētiem mācību priekšmetiem.

Šajā testā skolēns tiek aicināts novērtēt 60 apgalvojumus saistībā ar 21 mācību priekšmetu/jomu. Tests aizņem tikai 15-20 minūtes, taču rezultātā skolēns iegūst ieteikumus, kas ir pielāgoti viņa interesēm un aktivitātēm gan skolā, gan ārpus tās, piemēram:

Sarakstu ar priekšmetiem, kurus Profolio iesaka apgūt optimālā vai augstākajā līmenī; priekšrocības, ko sniedz ieteiktā priekšmeta apgūšana; ieteiktajā priekšmetā apgūto zināšanu praktisko pielietojumu; informāciju par to, kādās profesionālajās vidusskolās skolēns var apgūt sev piemērotāko profesionālo virzienu mācību programmas. Personības tests

Personības tests ir orientēts uz sevis izzināšanu – tas ir izstrādāts tā, lai skolēns varētu palūkoties uz sevi ‘’no malas’’. Tests ir veidots, balstoties uz R.Kettela teoriju. Izmantojot faktoru analīzi, R.Kettels ģenerēja 16 cilvēka personības iezīmju faktorus. Izpildot šo testu, skolēns iegūs katra šī faktora raksturojumu.

Informācijas uztveres tests

Jebkuram cilvēkam ir attīstīti visi trīs kanāli: vizuālais, audiālais un kinestētiskais.Tomēr parasti cilvēkam dominējošais ir tikai viens uztveres veids. Izmantojot testa rezultātus, jaunietis spēs:

noteikt savu informācijas uztveres veidu; labāk izprast sevi un citus; produktīvāk organizēt savu mācīšanos; izzināt pazīmes, pēc kurām noteikt, kā uztver informāciju apkārtējie cilvēki; pasniegt informāciju, pielāgojot to cilvēka uztveres veidam. Skolēnu pašsajūtas tests

Mēs katrs esam citādāki: dažādi skolēni, dažādi skolotāji. Diemžēl skolēns ļoti bieži mēdz apjukt plašajā informācijas klāstā vai pārāk daudz ieklausīties citos, aizmirstot pievērst uzmanību savai pašsajūtai skolā. Šis tests skolēnam palīdzēs noskaidrot, kā viņš jūtas savā klasē un skolā. Rezultātos tiks ietverts:

Skolēna emocionālā stāvokļa raksturojums; komunikācijas ar vienaudžiem raksturojums; mērķtiecības raksturojums; attiecību ar skolotāju raksturojums; noturības pret stresu raksturojums; pašizpausmes raksturojums; attieksmes raksturojums. Turpat iespējams izpildīt arī citus, ne mazāk vērtīgus testus, kā piemēram: Hobiju tests, karjeras izvēles stāvokļa tests, vērtību tests, IT profesijas tests, mākslinieciskās personības tests, komunikācijas spēju tests, biznesa prasmju tests unradošuma tests. Karjeras testu sadaļa regulāri tiek atjaunota un papildināta, jo Profolio aug un attīstās kopā ar skolēniem un skolotājiem. Tieši tādēļ ikviens Profolio lietotājs var būt drošs, ka šajā platformā vienmēr varēs izzināt, rast risinājumu un mācīties, balstoties uz pašu svaigāko informāciju un aktuālākajām tendencēm.

 

Pedagogs karjeras konsultants Gunta sidorova

 

Karjeras Nedēļa Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijā

 no 26.10.2020.- 30.10.2020.

No 26. līdz 30.oktobrim visā Latvijā gan klātienē, gan tiešsaistē norisinājās Karjeras nedēļa, kuru jau astoto gadu sadarbībā ar Latvijas pašvaldībām organizēja Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA). Ņemot vērā Covid-19 vīrusa izplatības ierobežošanas pasākumus valstī, Karjeras nedēļas pasākumi 2020. gadā galvenokārt notika attālināti un tiešsaistē. Karjeras nedēļa šogad tika veltīta karjeras lēmuma pieņemšanas procesam, izmantojot profesijas izvēlei pieejamos resursus, ieklausoties skolotāju, karjeras konsultantu, ģimenes locekļu, darba devēju, draugu un sabiedrībā zināmu jauniešu pieredzē un aizvadīta ar saukli “Klau! Sadzirdi savas iespējas”!

Karjeras nedēļas centrālie pasākumi šajā gadā bija diskusija vecākiem “Karjeras lēmums. Kā virzīt? Kā runāt? Kā atbalstīt?”, kuras galvenā tēma bija ģimenes loma, paaudžu atšķirības un grūtības karjeras izvēles procesā, kā arī diskusija jauniešiem “Uzklausi, padomā un izlem pats!” par karjeras izvēles atbalsta resursiem. Abu diskusiju ieraksti joprojām pieejami VIAA Facebook kontā un Youtube, kā arī VIAA mājaslapas sadaļā “Karjeras atbalsts”.

Tiešsaites diskusija vecākiem, skolotājiem, citiem interesentiem “. Karjeras lēmums.Kā virzīt? Kā runāt? Kā atbalstīt?” notika 27. oktobrī un tās laikā moderatora Edija Boša vadībā dalībnieki diskutēja par ģimenes lomu, paaudžu atšķirībām un grūtībām karjeras izvēles procesā, ar kurām saskaras mūsdienu jaunieši. Tāpat diskusijas viesi dalījās ar pieredzi un noderīgiem ieteikumiem, kā ar jaunieti runāt par karjeras tēmu. Vienlaikus vecāki varēja saņemt arī praktisku informāciju par karjeras konsultācijām un citiem karjeras atbalsta mehānismiem, kas pieejami izglītības iestādēs. Diskusijā piedalījāss sociālais un organizāciju psihologs, personāla izpētes un testēšanas firmas “CreaTest” vadītājs Reinis Lazda, ārsts psihoterapeits un personālatlases vadītājs Andris Jansons, karjeras konsultante Ilze Rūtenberga, kā arī TV un radio personība un divu meitu mamma Baiba Sipeniece – Gavare.

Savukārt 28. oktobrī moderators Magnuss Eriņš vadīja tiešsaistes pasākumu jauniešiem “Uzklausi, padomā un izlem pats!”. Diskusijas laikā notika virtuāla pieslēgšanās ar trijiem dažādu nozaru uzņēmumiem Latvijā – starptautisko drukas produktu ražotāju “Printful”, inovatīvo metālapstrādes uzņēmumu “ERGO E.B.F”, kā arī modernaj0 RSU zobārstniecības studiju centru Rīgas Stradiņa universitātē. Tāpat pasākumā par savu ikdienu un pieredzi stāstīja panākumus guvuši jaunieši, kuru vidū bija pludmales volejboliste Tīna Graudiņa un elektronikas inženieris un “Lightspace Technologies” pārstāvis Roberts Gotlaufs. Diskusijā piedalījās arī Rīgas Stradiņa universitātes Karjeras centra karjeras konsultante Baiba Prauliņa, uzņēmuma “Blue Shock Race” dibinātājs un vadītājs Artis Daugins, ekstrēmā sporta biedrības “RAVE team” dibinātājs, BMX braucējs un treneris Roberts Klēpis, kā arī dziedātāja Patrīcija Ksenija Cuprijanoviča jeb Patrisha.

Kā liecina jauniešu diskusijas “Uzklausi, padomā un izlem pats!” laikā veiktās tiešsaistes aptaujas rezultāti, galvenās autoritātes karjeras jautājumos jauniešiem ir vecāki, karjeras speciālisti, kā arī vienaudži. Atbildot uz jautājumu, kā padomos, domājot par profesijas izvēli, jaunieši ieklausās, vecākus kā autoritāti norādīja teju 70% respondentu, karjeras speciālistus – 36%, draugus un vienaudžus – 30%, skolotājus – 22%, bet 17,5% respondentu atzina, ka ieklausās arī sociālo tīklos populāru personu jeb influenceru padomos. Kopumā aptaujā piedalījās 760 jaunieši no visas Latvijas, un aptaujas dalībnieki varēja izvēlēties vairākus atbilžu variantus.

 

Karjeras Nedēļā Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijā attālināto mācību klases stundu ietvaros karjeras nodarbības vadīja klāšu audzinātāji un tika apskatīti dažādi  skolēnu karjeras attīstības atbalstam nozīmīgi temati:

  • A““Klau! Sadzirdi savas iespējas” un pieņem izsvērtu lēmumu par savu karjeru” Izglītojamie caur nodarbības materiāliem attīstīja spēju ieklausīties gan sevī, gan citos, novērtēt savas spējas un intereses izvēloties nākotnes profesiju;
  • C “Profesijas izvēle”. Izglītojamie iepazinās ar sabiedrībā atpazīstamu jauniešu pieredzi karjeras veidošanā;
  • M1 “Karjeras loma cilvēka pašattīstības procesā” Izglītojamie mācījās izvēlēties savām spējām atbilstošu profesiju, izvērtēt savu piemērotību izvēlētajai profesijai;
  • M2 “Pieprasītākās profesijas nākotnē”. Izglītojamie uzzināja par pieprasītākajām profesijām patreiz darba tirgū un nākotnes profesionālās nodarbinātības vīziju, prognozēm;
  • VA “Profesijas izvēles psiholoģiskie faktori. Profesionālās intereses un izvēles”. Izglītojamie veica savu prasmju pašnovērtējumu, lai izprastu savu slieksmi uz noteiktām nodarbēm, kāda darba vai darbību veikšanu labāk par citiem;
  • M1 “Dažādās profesijas”. Izglītojamie mācījās saprast dažādu profesiju lomu sabiedrības dzīvē un veidoja priekšstatus par savu iespējamo nākotnes profesiju;
  • M2 “Mūsu vecāku profesiju dažādība”. Izglītojamie stāstīja un iepazīstināja savu vecāku profesijām;
  • VA “Karjera un tās plānošana, sevis izzināšana kā pamatnosacījums”. Izglītojamie pildīja testu, noskaidroja kāds mācību priekšmets vislabāk patīk, izpētīja, kāda tematiskā joma ir vispiemērotākā profesijas izvēlē;
  • A “Uzklausi, padomā un izlem pats!”. Izglītojamie mācījās izprast karjeras plānošanas nozīmi, caur videomateriāliem uzklausīja panākumus guvušu jauniešu stāstus par savu karjeras izvēli, attīstību un ikdienu;
  • B “Iedvesmas stāsti”. Izglītojamie portālā TUESI.lv noskatījās un noklausījās dažus stāstus par jauniem un iedvesmojošiem cilvēkiem dažādās Latvijas vietās , kuri ar savu darbu un piemēru veido labāku Latviju;
  • C “Problēmsituācijas karjeras izvēlē”. Izglītojamie skatījās VIAA piedāvātās animācijas filmiņas par karjeras izvēles problēmām, diskutēja, analizēja līdzīgas situācijas no savas un draugu pieredzes;
  • M1 “Zinātnes un tehnoloģiju attīstības ietekme uz profesiju mainību”. Izglītojamie mācījās apzināties profesiju mainību saistībā ar zinātnes un tehnoloģiju attīstības tendencēm pasaulē;
  • M2H “Karjeras nozīme pilnvērtīgai nākotnei”. Izglītojamie mācījās izprast karjeras nozīmi pilnvērtīgai nākotnei;
  • HV “Diskusija pēc VIAA organizēto tiešsaites diskusiju Karjeras Nedēļas ietvaros jauniešiem “Uzklausi, padomā un izlem pats” un “Karjeras lēmums. Kā virzīt? Kā runāt? Kā atbalstīt? “;
  • M1 “Profesiju daudzveidība un mācību iestādes Latvijā”. Izglītojamie nodarbības gaitā saņēma vispusīgu informāciju par iespējām turpināt izglītību sev izvēlētajā profesijā Latvijā, augstskolām. Ieguva informāciju par darba tirgus perspektīvām , pieprasītākajām profesijām;
  • M2 “Darba tirgus, tā prasības un konkurētspēja”. Izglītojamie izvērtēja savu piemērotību izvēlētajai profesijai. Iepazinās ar vispusīgu informāciju par iespējām turpināt izglītību augstskolās, studiju fondiem, stipendijām, kredītiem.

 

Karjeras nedēļu organizē VIAA, un tā notiek ar Latvijas pilsētu, novadu un pašvaldību apvienību izglītības iestāžu un Profesionālās izglītības kompetences centru (PIKC) atbalstu. “Karjeras nedēļa” notiek VIAA īstenota projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros, ko finansē Eiropas Sociālais fonds un valsts.

Materiālu sagatavoja pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

 

“Karjeras nedēļas” ietvaros 27.10.2020.pl.19:00 notiks tiešsaistes diskusija vecākiem “Karjeras lēmums. Kā virzīt? Kā runāt? Kā atbalstīt?”

un 28.10.2020.pl.10:00 tiešsaites diskusija jauniešiem “Uzklausi, padomā un izlem pats”.

 

Abas diskusijas notiks @TavaiKarjerai Facebook kontā:

Šajā sakarā ir jāreģistrējas Facebook kontā. No jūsu konta jāpāriet @TavaiKarjerai laika joslā. Ja gadījumā kaut kas nesanāk un uzreiz nerāda, tad var vēlreiz iziet no konta laika joslas un atiet atpakaļ vai nospiest “Refresh” pogu. Pēc diskusiju tiešraidēm tās pilnā apmērā varēs noskatīties ierakstā un būs pieejama VIAA mājas lapā.

 

Vecākiem paredzētas animācijas, kurās ietvertas biežāk pieļautās kļūdas, vecākiem iesaistoties bērna karjeras jautājumu risināšanā:

Karjeras nedēļa. Klau! Sadzirdi un liec aiz auss! Animācija: Jaunieša saruna ar vecākiem https://www.youtube.com/watch?v=OvBVHWDDIkUKarjeras nedēļa. Klau! Sadzirdi un liec aiz auss! Animācija: Dēls vēlas apgūt profesiju https://www.youtube.com/watch?v=M6VQS1LO2asKarjeras nedēļa. Klau! Sadzirdi un liec aiz auss! Animācija: Vecāki virza meitu medicīnā https://www.youtube.com/watch?v=zzh25VRmgog

 

Animācijas varat izmantot gan attālinātās grupu nodarbībās ar 9-12.klašu skolēniem, gan pasākumos ar vecākiem, kopā meklējot iespējamos risinājumus animācijās ietvertajām problēmām un diskutējot par tām. Karjeras nedēļas laikā animācijas tiks izmantotas diskusijās, un tām tiks pievienoti video ar ekspertu komentāriem. Pēc diskusijas tiešraides video būs pieejami VIAA mājas lapā.

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

 

 

“No hobija līdz biznesam”

16.10.2020.

8. klases skolēniem notika karjeras attīstības atbalsta pasākums

“No hobija līdz biznesam”.

Pasākuma vadītāja, speciāliste ar ekonomisko izglītību Santa Vīksne, kura ieguvusi bakalaura un maģistra grādu uzņēmējdarbībā un vadīšanā, kvalifikācija ekonomists, beigusi grāmatvedības kursus, šūšanas kursus un ir darba pieredze ražošanas uzņēmuma šūšanas cehā, stāstīja par personīgo karjeras izaugsmi līdz uzņēmējdarbības veidošanai;

Izmantojot savas zināšanas un pieredzi, pasākuma vadītāja stāstīja par hobija pārveidošanu biznesā. Izglītojamie uzzināja , ar ko sākt?- biznesa ideja un pieejamais atbalsts uzņēmējdarbības uzsākšanai, kas jāņem vērā izstrādājot biznesa plānu:

  • Plānotās uzņēmējdarbības apraksts;
  • Produkts;
  • Mērķa klienti un tirgus situācija, konkurenti;
  • Virzība tirgū un mārketinga plāns;
  • Projekta realizācija;
  • Finanšu plāni;
  • Iespējamie riski un to novēršanas vai ierobežošanas iespējas;

Pasākuma vadītāja stāstīja arī par savu uzņēmējdarbību, viņa ir pašnodarbināta persona, specializējusies šūto bērnu rotaļlietu, apģērbu, gultasveļas izgatavošanā ar produkcijas zīmolu “KuKamons”. Izglītojamie iepazinās gan ar šuvēja , gan ar pašnodarbinātā darba specifiku, ikdienas darba pienākumiem, pozitīvajiem un negatīvajiem darba aspektiem, prasmēm un zināšanām, kas ir nepieciešamas, lai sekmīgi varētu veikt darba pienākumus.

Izglītojamie uzzināja, kādas prasmes un zināšanas ir jāpilnveido jaunietim, kurš vēlas hobiju pārvērst biznesā, kādi ir izaicinājumi, pašnodarbinātības plusi un mīnusi;

Pasākums tika organizēts Eiropas Savienību fondu darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” projekts Nr.8.3.5.0/16/1/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros.

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

 

 

 

ESF PROJEKTS KARJERAS ATBALSTS VISPĀRĒJĀS UN PROFESIONĀLĀS IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒS

Kopš 2017. gadā Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzija ir iesaistījusies Eiropas Sociālā fonda projektā Nr.8.3.5.0/16/I/001

“Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”.

Arī   2020./2021.māc .gadā turpinās projekta vadība un  karjeras atbalsta pasākumu īstenošana izglītojamiem un viņu vecākiem

 

Projekta specifiskais atbalsta mērķis: Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs:

Nodrošināt karjeras vadības prasmju apguvi skolās; celt izpratni un informētību par tālākās izglītības ceļiem un izvēlēm; motivēt profesijas un nodarbinātības izvēlei atbilstoši savām interesēm, spējam, sabiedrības un darba tirgus piedavājumam un vajadzībām. individuālās un grupu konsultācijas, mērķētie pasākumi – piemēram, nozaru iepazīšana, profesionālās izglītības iestāžu piedāvājuma iepazīšana, ēnu diena , karjeras nedēļa,u.c.

 

KARJERA ir viens no galvenajiem elementiem, kas nosaka cilvēka dzīves kvalitāti. Veiksmīga karjera dod cilvēkam iespēju īstenot viņa spējas un intereses personīgajā, profesionālajā un sociālajā ziņā.

KARJERA ir cilvēka resursu efektīva izmantošana dzīves mērķu sasniegšanai, cilvēka mērķtiecīga darbība savu kompetenču pilnveidei un izaugsmei visa mūža garumā. Tas ir nepārtraukts mācīšanās un attīstības process.

KARJERAS ATTĪSTĪBA ir indivīda personīgās dzīves, mācību un darba vadības process mūža garumā, kura gaitā cilvēks izmanto informāciju par sevi, un apkārtējo pasauli, analizē un pielieto to, lai izvēlētos savu nodarbošanās jomu un pēc tam jau konkrētu profesiju.

KARJERAS VADĪBAS PRASMES – tās ir prasmes, kas nepieciešamas, lai izdzīvotu un veiksmīgi darbotos izaicinošā mainīgā darba vidē.

KARJERAS IZGLĪTĪBA ir plānots pasākumu, kursu un programmu nodrošinājums izglītības iestādēs, lai palīdzētu izglītojamajiem attīstīt prasmes savu interešu, spēju un iespēju samērošanā, savu karjeras mērķu izvirzīšanā, karjeras vadīšanā; sniegtu zināšanas un izpratni par darba pasauli, tās saikni ar izglītību, par karjeras plānošanu un tālākizglītības iespējām, kā arī nodrošinātu efektīvu dalību darba dzīvē.

Karjeras izglītība palīdz jauniešiem veikt:

sevis apzināšanos un pašvērtējuma veikšanu; darba pasaules iepazīšanu; izglītības iespēju izpēti; karjeras lēmumu pieņemšanu.

 

 

Rēzeknes Valsts 1. Ģimnāzijā projekta ietvaros ir ieplānoti:

pasākumi karjeras izglītības integrēšanai pilnveidotā mācību satura un pieejas īstenošanā Rēzeknes Valsts1.ģimnāzijā; pasākumi tautsaimniecībā pieprasītāko nozaru iepazīšanai; pasākumi izglītības iespēju izpētei; pasākumi vecākiem bērnu karjeras attīstības atbalstam; individuālās un grupu konsultācijas;

 

Mērķētie pasākumi paredzēti ņemot vērā izglītojamo intereses, turpmākās izglītības vai profesionālās izvēles plānu, lai iepazītu mācību priekšmetā apgūstamo teorētisko zināšanu pielietojumu dzīvē, ņemot vērā mācību priekšmetu skolotāju ieteikumus.

 

Skolēniem, vecākiem, pedagogiem ir iespēja apmeklēt individuālās konsultācijas pie karjeras konsultanta, saņemt informāciju par izglītības iespējām pēc 9. un 12. klases absolvēšanas, dažādām profesijām un citām tēmām saistībā ar karjeras attīstību.

Pedagogs karjeras konsultants: Gunta Sidorova – 1-141. kab.

Individuālām konsultācijām iespējams pieteikties katru dienu personīgi vai sazinoties caur e – klasi