Atbalsta personāls

Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijas atbalsta personāls:

  • Psihologs- Daina Lesčinska 3-122. kab.
  • Skolas māsa – Svetlana Žilinska 1-109. kab.
  • Karjeras konsultants – Gunta Sidorova 1-141. kab.
  • Bibliotekāres – Iveta Garjāne, Veneranda Mortukāne 1-119. kab.

Piedāvājums 9.-12.klašu skolēnu mācību stundām MEISTARKLASES no Vidzemes Augstskolas. 

 

Covid-19 pandēmija ir skārusi daudzas dzīves jomas, pie kurām noteikti ir pieskaitāma arī izglītība. Gan augstskolas, gan pārējās izglītības iestādes nu jau ilgstoši darbojas citā realitātē, izglītības procesu nodrošinot attālinātā režīmā. Apzinoties atbildību visu līmeņu izglītības procesa nodrošināšanā, Vidzemes Augstskola izveidojusi īpašu satura piedāvājumu, orientētu uz vidusskolu un ģimnāziju skolniekiem. Šīs digitālās meistarklases ir integrējamas esošajā mācību saturā un to izmantošana ļaus dažādot piedāvājumu,  iekļaujot  jauniešiem saistošus tematus, kā arī spēļu elementus. Šobrīd Vidzemes Augstskola piedāvā sekojošas tēmas, kuras ir piemērotas konkrētām stundām:

Kā purvi var izvest no purva (Oskars Java). Piemērotās stundas: matemātika, fizika, bioloģija, ģeogrāfija. 40-60 min.

Kurš izdomāja rītdienu? Nākotņu veidošana, izmantojot scenāriju metodi. (Ilze Grīnfelde). Piemērotās stundas: sociālās zinības, klases stundas. 75 min.

Biosfēra – dzīvā laboratorija (Anda Arkliņa). Piemērotās stundas: bioloģija, ģeogrāfija. 40-60 min.

Social engineering – lekcija angļu valodā (Mefat Shabani). Piemērotās stundas: informātika, angļu valoda, sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min. Interesanta tēma, lai iemācītu pusaudžiem, kā būt drošiem tiešsaistes pasaulē – sociālās inženierijas pārskats, sociālās inženierijas mehānismi, kā cīnīties ar kiberpazemošanu/ -uzbrukumiem.

“Tips&Tricks” – kā uzfilmēt profesionālu video, izmantojot viedtālruni (Iveta Auniņa). Piemērotās stundas: vizuālā māksla, klases stunda, medijpratība. 40-60 min.

Es tehnoloģiju pasaulē (Toms Amsons). Piemērotās stundas: informātika, sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min.

Ietekmētāji (influencers) – kas viņi ir, un kādi viņi ir? Lekcija (Renāte Cāne). Piemērotās stundas: sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min.

Ekspedīcija kultūrdažādībā – spēle, diskusija (Liene Ločmele). Piemērotās stundas: sociālās zinības, kulturoloģija, klases stunda. 40-60 min (trešdienās)

Latvijas dabas tūrisma pievilcības – viktorīna (Ilgvars Ābols). Piemērotās stundas: ģeogrāfija, klases stundas. 40-60 min.

Tūrisma un atpūtas nozare pandēmijas laikā un nākotnes prognozēs (Ilgvars Ābols). Piemērotās stundas: ģeogrāfija, klases stundas. 40-60 min.

Radošā nodarbība stāsta veidošanā (Ilgvars Ābols). Piemērotās stundas: teātra mākslas stundas, sociālas zinības, klases stundas. Skolēnu skaits no 6 līdz 30 cilv. 40-60 min.

Ilgtspējīga būvniecība: no šķūnīša līdz augstceltnei (Gunita Kuļikovska Ķiesnere). 40-60 min. Piemērotās stundas: matemātika, mājturība, tehnoloģijas, klases stunda. 40-60 min.

Īsts vai FAKE? Infodēmija, Fake news, konspirāciju teorijas (Alīna Pūce). Piemērotās stundas: sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min.

 

 

Visas meistarklases ir bez maksas. Par noteiktu datumu un laiku vienošanās notiek individuāli, rakstot  elina.sokolova@va.lv vai zvanot: 28698121

Vēlams datumu pieteikt vismaz 2 nedēļas iepriekš. Piedāvājums attiecas uz 9.-12.klasēm.

 

RSU supervīzijas maģistranti piedāvā bezmaksas atbalstu skolotājiem Covid-19 krīzes laikā

 

Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Karjeras centrs martā piedāvās maģistra studiju programmas  Supervīzija  studentu bezmaksas attālinātās konsultācijas.Pandēmijas radītās negatīvās sekas īpaši smagi izjūt palīdzošo profesiju pārstāvji, kas pakļauti lielam emocionālajam stresam un izdegšanas riskam.Konsultācijas laikā topošais supervizors palīdzēs atrast un noteikt:– profesionālās robežas;– rīcības alternatīvas konkrētās darba situācijās;– rīkus attiecību veidošanai ar kolēģiem, skolēniem un viņu vecākiem, kā arī stresa faktoru un izdegšanas mazināšanai.

Pieteikties konsultācijai var, aizpildot pieteikuma formu RSU mājaslapā.

 

 

Latvijas Kultūras koledža aicina Latvijas skolas pieteikties radošo industriju tiešsaistes lekcijām profesionālu nozares lektoru vadībā. Bezmaksas online stundām var pieteikties visas Latvijas vidusskolas klases (10.-12. klase).

Pieteikšanās nodarbībām notiek līdz 2021. gada 10. martam. Uzmanību – skolas nodarbības ar Latvijas Kultūras koledžas pasniedzējiem var ieplānot līdz pat maija beigām, taču pieteikšanās notiek līdz 10. martam.

Lai pieteiktos kādai no darbībām, aicinām aizpildīt pieteikuma formu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1YIOPl0ObCuYnyyeUtB0jnQH6F4Wd866H8W_Tqj41uFg/edit?usp=sharing 

Vidusskolas klases var pieteikties šādām nodarbībām:

 

Lekcijas nosaukums, Lektors:

1.TV raidījumu producēšana.Lektors Ieva Brante

2. Fotogrāfa darbs.Lektors Reinis Fjodorovs

3. Video straumēšanas online vidē. Lektors Sabīne Moore

4. Skatuves runa.Lektors Māra Liniņa

5. Skatuves kustība.Lektors Santa Grīnfelde

6. Pasākumu vadītājs un aktieris.Lektors Mārtiņš Počs

7. Ieskats scenogrāfijā. Lektors Uģis Bērziņš

8. Informācijpratība topošam studentam.Lektors Daina Valeine

 

 

Nodarbības garums?

Rosinām izvēlēto mācību stundu integrēt kādā no savām stundām, lai padarītu tās dinamiskākas un radošākas. Mūsu pasniedzēji pielāgosies skolu mācību stundu garumam un nodarbības garums būs 40 līdz 1h, atkarībā no tā, kā vienosimies.

Piedāvātās lekcijas ir bezmaksas. Klases vai klašu dalību piesaka klases audzinātāja vai sociālais pedagogs. Šīs nav individuālās stundas, kurām skolēni paši piesakās, bet gan nodarbības visai klasei. Mūsu pasniedzēji novadīs nodarbību konkrētai klasei, kura būs pieteikusies. Tikšanās ar mūsu pasniedzējiem notiks online MS Team platformā, iepriekš vienojoties par konkrētu dienu un laiku.

Kas notiek pēc tam, kad esmu aizpildījis Google dokumentu?

Pēc tam, kad būsiet aizpildījuši Google dokumentu, mēs ar jums sazināsimies, lai vienotos par detaļām. Ja pasniedzējs jūsu norādītajā datumā un laikā nebūs pieejams, tad mēs ar jums sazināsimies individuāli, lai vienotos par abām pusēm ērtāko datumu un laiku.

Visi lektori un tēmas, kuras tiek piedāvātas, tiek arī pasniegtas Latvijas Kultūras koledžā!

Droši rakstiet, zvaniet, ja rodas kādi papildus jautājumi.

Vairāk par Latvijas Kultūras koledžu mājas lapā: www.kulturaskoledza.lv

 

Kristiāna Tumena LKA Latvijas Kultūras koledžas / Latvian College of Culture at LACSabiedrisko attiecību un attīstības projektu vadītāja, ERASMUS+ koordinatore / ERASMUS+ coordinatorBruņinieku iela 57, Rīga, LV-1011Mob.tel./ Mob.phone: +371 28831710www.kulturaskoledza.lv

1991.gada 13.janvāra rītā Latvija iegailējās sarkanbaltsarkanā spītā. Kamēr Tautas fronte organizēja solidaritātes mītiņu ar lietuviešiem Daugavmalā, lauksaimniecības ministrs Dainis Gēģers koordinēja smagās tehnikas ierašanos Rīgā. Celtnieki slēja barikādes. Neatkarības aizstāvji sildījās pie varonības ugunskuriem. Padomijas Baltijas kara apgabala virspavēlnieks ģenerālis Fjodors Kuzmins satraukts ziņoja priekšniecībai, ka pret padomju armiju aiz barikādēm nostājušās „apmēram astoņas divīzijas cilvēku un tūkstošiem tehnikas vienību”. Tāds spēks sarkanarmiju atturēja no ieplānotā uzbrukuma.

Literatūras avotu un grāmatu izstāde par barikādēm skatāma Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijā

Atcerēsimies barikādes (1)

GUNARAM JANOVSKIM – 105

(1916 – 2020)

Uzkrājot daudzveidīgu pieredzi un vērojumus Otrā pasaules kara bēgļa un trimdinieka iespaidus, trimdas latviešu rakstnieks G. Janovskis literatūrā ienāca ar debijas romānu “Sola”, kur izgaismojās viņa paša traģiskais leģionāra liktenis. Tēma vēlāk risinās darbos “Pēc pastardienas”, “Pār Trentu kāpj migla”, “Pie Tornas”.

Pēc romāna “Pilsēta pie upes” motīviem uzņemta nu jau mums iepazītā režisora Viestura Kairiša filma “Piļsāta pi upis”. Filmā galveno varoni attēlo Dāvis Suharevskis, kurš ir mūsu skolas absolvents.

pastedGraphic.png

Sagatavoja: Veneranda Mortukāne un Iveta Garjāne

pastedGraphic.png

Ģimnāzist!

Trīs galvenie attālināto mācību atslēgvārdi ir #SAGATAVOJIES, #DARBOJIES un #IZVĒRTĒ!

Saprotams, ka attālinātais mācību process kādam var šķist kā sarežģīts labirints, radīt izjūtu, ka ir daudz neatbildētu jautājumu: ar ko sākt, kad sākt, kā labāk darīt vai, tieši otrādi, ko nedarīt, lai veiksmīgi nonāktu finišā?

Lai Tu šajā procesā lieki neapmaldītos, pieturies pie sekojošiem punktiem!

#SAGATAVOJIES:

Parūpējies par savu darba vietu. Padomā, lai Tev ir iespēja ērti sēdēt, veikt pierakstus, novietot sev līdzās visu nepieciešamo, nodrošināt kvalitatīvu apgaismojuma utt.

Dienas sākumā iepazīsties e-klases dienasgrāmatā ar katrai mācību stundai un interešu izglītības nodarbībām pievienotajiem norādījumiem par veicamajiem uzdevumiem. Kad Tev ir skaidrs, ko ieplānojuši skolotāji, vari izveidot pats savu konkrētās dienas plānu. Centies tajā iekļaut atpūtas brīžus, iespējas fiziski izkustēties, ieturēt pilnvērtīgas maltītes utt.

Laicīgi sagatavo visu nepieciešamo mācību dienai. Parūpējies, lai Tev, uzsākot mācību procesu, ir sagatavots dators, pieraksti, grāmatas un citas lietas, kas konkrētajā dienā nepieciešamas. Arī datora lādētājs jātur pa rokai, lai tiešsaistes stunda nepārtrūkst visinteresantākajā mirklī;

Ja zini, ka attaisnojoši iemeslu dēļ nevarēsi piedalīties visā mācību dienā vai kādā konkrētā posmā, tad palūdz vecākiem to paziņot klases audzinātājai vai izdari to pats!

#DARBOJIES:

Mācību stundas notiek atbilstoši stundu sarakstam un paredzētajam laika plānojumam, gluži tāpat, kad tikāmies klātienē. Tāpēc ir ļoti svarīgi tiešsaistes stundām Microsoft Teams vidē pievienoties savlaicīgi, lai nenokavētu sasniedzamā rezultāta izvirzīšanu un citas stundas sākuma aktualitātes;

Noteikti sasveicinies ar skolotāju, lai viņš redz, ka esi pieslēdzies un gatavs darboties;

Atbildi uz skolotāja jautājumiem un noteikti uzdod tos pats;

Mācību stundu laikā dari tikai to, kas ir paredzēts, lai sasniegtu plānoto rezultātu un pilnveidotu savas prasmes. Blakus lietas, piemēram, datorspēles un mīļākā seriālā jaunākā sērija jāatstāj brīvajam laikam. Tas nav pieļaujams un savienojams ar mācībām;

Pārlasi tekstu, ko sūti klasesbiedriem vai pedagogiem. Kāds aizmirsts komats vai nevietā iespraucies burts var veidot tekstam pavisam citu nozīmi un rezultēties ar pārpratumu;

Pievieno nepieciešamo pielikumus vai aizpildi piedāvātos materiālus Microsoft Office piezīmju grāmatiņā, e-klasē vai citur, balstoties uz skolotāja sniegtajiem norādījumiem, ievērojot termiņus. Pārliecinies, ka īstajā vietā, īstajam cilvēkam sniedz īsto informāciju. Sajaukt matemātikas skolotāju ar klasesbiedru un nosūtīt kādu privātu failu varētu būt visai mulsinoši.

#IZVĒRTĒ:

Novērtē, kā Tev veicās ar paredzētā mācību satura apgūšanu: kas šodien Tev izdevās un ko varēja darīt citādi, pilnveidot;

Ja rodas neskaidrības vai papildus jautājumi, pārdomas izvērtēšanas procesā par konkrēto mācību priekšmetu, visu dienu vai attālināto mācību procesu kopumā, atceries, ka droši drīksti sazināties ar savu klases audzinātāju, mācību priekšmetu pedagogiem, skolas vadību vai atbalsta personālu;

KATRU DIENU aizpildi atgriezeniskās saites anketu par pašvadīto mācību procesu!

Emocionāli grūtos brīžos nepaliec viens! Atceries, ka neizrunātais nepazūd. Droši vērsies pie manis!

Vēlot izdošanos

Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas psiholoģe Daina Leščinska

 

pastedGraphic.png

Cienījamie vecāki!

Saprotams, ka attālināto mācību process var būt uztraukumu raisošs ne vien skolēniem, skolotājiem un skolas vadībai, bet arī jums, vecāki!

Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas psiholoģe Daina Leščinska ir sagatavojusi 5 ieteikumus, lai mums visiem kopā izdotos sadarboties un attālināto mācību procesu pavadīt nevis kā spēcīgas zobu sāpes, bet kā izaicinājumu, kas sniedz dažādas vērtīgas atziņas un prasmes visām iesaistītajām pusēm.

PLĀNS! Jā! Īss vārds, kas patiesībā izsaka tik daudz… rutīna un paredzamība sniedz drošības izjūtu. Šajā laikā, kad katra diena var sniegt ko jaunu, ir labi zināt, kas, kad un kā notiks. Palīdziet skolēnam izveidot Jūsu ģimenes ikdienai un dzīvesveidam atbilstošu plānu. Izrunājiet ar skolēnu, cikos nepieciešams celties, lai varētu veiksmīgi uzsākt mācību procesu un kad sagatavot visu nepieciešamo kārtējai skolas dienai, lai lieki nekavētos, kad sākas mācības. Pārrunājiet kādas fiziskās aktivitātes skolēns var veikt mācību procesa starplaikos, piemēram, lai izkustētos, atpūtinātu acis utt. Ieteicams pārrunāt arī jautājumus, kas saistīti ar veselīgu uzturu un citām lietām.

VIETA! Darba plāns ir ļoti labi, bet to varēs realizēt tikai tad, ja skolēnam būs mācībām piemērota vieta. Ja mājās ir kaķis un viņš laiku pa laikam lepni pārsoļo ar paceltu asti gar ieslēgto kameru, tas ir sīkums… svarīgi, lai ir iespēja ērti un ergonomiski pareizi sēdēt, lai ir pieejams kvalitatīvs apgaismojums, iespēju robežās minimizēti dažādi ārējie kairinātāji, kas var ietekmēt skolēna koncentrēšanās spējas, piemēram, šis nebūtu īstais laiks, kad uzsākt starpsienu nojaukšanu vai pilnā skaļumā noklausīties savas mīļākās grupas jauno albumu. Ja Jums nav pieejams kāds no nepieciešamajiem tehniskajiem rīkiem (dators, viedtālrunis, kamera un mikrofons), varbūt ir pienācis īstais laiks, lai piezvanītu kādam radiniekam un apjautātos ne tikai par to kā klājas, bet varbūt kāda no šīm ierīcēm viņa saimē ir kļuvusi lieka, bet jūsmājās lieti noderētu. Varbūt kaimiņam ir ko aizdot? Ja tomēr rodas kādas problēmas vai neskaidrības, droši sazinieties ar kādu no skolas darbiniekiem, piemēram, sava skolēna klases audzinātāju.

PACIETĪBA! Izskatās, ka tikai profesionāliem šefpavāriem ir teiciens – viens, divi un gatavs. Parasti dažādas jaunas lietas prasa laiku, lai adaptētos. Mēs saprotam, ka, iespējams, tikai nesen pirmo reizi dzirdējāt vārdu “Microsoft Teams”, bet tagad Jūsu skolēnam jau jādarbojas kā lietpratējam šajā platformā. Mierīgi ieelpojiet un izelpojiet! Vairākkārt! Ja kaut kas neizdodas ar pirmo reizi, varbūt izdosies ar otro jeb ja nerealizējas plāns A, noteikti ir plāns B un pat C. Lūdzu, esiet pacietīgi un iecietīgi ne vien attālināto mācību tehniskās daļas kontekstā, bet arī domājot par skolēna prasmēm, mācību sniegumiem, kas izteikti ballēs utt. Šis ir kas jauns mums visiem – vecākiem, skolēniem un izglītība iestādes darbiniekiem, tādēļ ir svarīgi sadarboties, jo tikai kopā ir iespējams panākt vēlamo rezultātu.

SARUNAS! Mēs, ģimnāzijas kolektīvs, esam pārliecināts, ka sarunas ir viens no galvenajiem stūrakmeņiem ne vien atrodoties skolā, bet arī attālināto mācību procesā. Atcerieties, ka Jūs neesat viens… Ar pilnīgu pārliecību varam teikt, ka apkārt ir vēl ļoti daudz vecāku, kuri jūtas līdzīgi. Aprunājieties ar draugiem, radiem, kaimiņiem, ja vēlaties. Noteikti aprunājieties ar savu skolēnu. Ja skolēns uz jautājumu par to, kā šodien veicās atbild tikai 2 vārdus – labi un normāli, ir vērts uzdot vēl kādu jautājumu. Piemēram, noskaidrojiet kas skolēnam šodien šķita visinteresantākais, par ko tieši šobrīd viņi mācās matemātikā, kas viņam sagādāja prieku vai kurā mācību priekšmetā radušās grūtības. Arī pedagogi, skolas vadība un atbalsta personāls ir atvērti komunikācijai. Varbūt šis ir īstais laiks, kad ģimenē pārrunāt arī dažādus citus jautājumus, piemēram, par drošību internetā, sociālo tīklu lietošanas paradumiem u.c. tēmas.

PRIEKS! Mācīties ir forši un arī priecāties ir forši! Pēc aktīvas darbošanās, apgūstot paredzēto mācību saturu, skolēnam visdrīzāk nepieciešams atpūsties. Tieši Jūs zināt vislabāk, kas ir Jūsu ģimenes prieka brīži. Varbūt tā ir kopīga galda spēles partija, pastaiga svaigā gaisā, radoša darbošanās vai skolēna mīļākā ēdiena pagatavošana. Laiks, kas pavadīt kopā ar ģimeni, ir vērtība. Piemēram, nedēļas sākumā visi kopā izdomājiet un ieplānojiet katrai turpmākajai dienai vienu aktivitāti, ko paveiksiet kopā. Šī ir lieliska iespēja, laikā, kad kontaktēšanās klātienē ir ierobežota, stiprināt savas ģimenes tradīcijas un vērtības, protams, ievērojot visus valstī notiektos ierobežojumus un prasības.

Cieņā

Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas psiholoģe Daina Leščinska

#māciesmājās

 

Projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr. 8.3.5.0./16/I/001 ietvaros, Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijā 7.-12.klašu izglītojamie var saņemt

 

INDIVIDUĀLĀS KARJERAS KONSULTĀCIJAS

 

Ko var iegūt skolēns no individuālajām konsultācijām ar karjeras konsultantu?

 

Labāk apzināt savas intereses, prasmes, iespējas un vērtības; Padziļināt izpratni par profesijām un karjeras izvēli; Paplašināt izglītības iespēju redzesloku; Iegūt labāku skaidrību par rīcības plānu – ko darīt tālāk studiju vai karjeras izvēlē; Sastādīt karjeras attīstības un pašvadības prasmju pilnveides plānu; Gūt atbalstu studiju un karjeras lēmumu pieņemšanā; Uzzināt, kur meklēt informāciju par studiju iespējām, Uzzināt, kur meklēt informāciju par jauniešu vai skolēnu vasaras darba iespējām; Saņemt informāciju par darba tirgus prasībām un nepieciešamajām prasmēm; Palīdzību CV un motivācijas vēstuļu izveidē,u.c.

 

Pieteikšanās:

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova- Rēzeknes Valsts1.ģimnāzija 1-141.kab.

Pieteikties var personīgi vai sazinoties caur e – klasi

 

 

26. janvārī pl.11:35 9.M1, 10. A, 10.B, 10.C , 12.HV, 12.M1, 12M2 klašu izglītojamajiem un  skolotājiem tiešsaistē  Zoom platformā notika karjeras attīstības atbalsta pasākums

 “ Iepazīsties ar medicīnas inženiera un medicīnas fiziķa profesijām”

Pasākumu vadīja Agnese Katlapa Latvijas Medicīnas inženierzinātņu un fizikas biedrības biedre.

Agnese Katlapas stāstītais – Pārstāvu Latvijas Medicīnas inženierzinātņu un fizikas biedrību, kas ir organizācija, kas apvieno medicīnas inženierus un medicīnas fiziķus Latvijā un strādā pie nozares attīstības. Viens no mūsu mērķiem ir popularizēt medicīnas inženieriju un medicīnas fiziku skolēnu vidū, lai ieinteresētu viņus studēt šo profesiju. Paskaidrošu, ka medicīnas inženieris un medicīnas fiziķis ir profesionāļi, kas pārzina medicīnas iekārtas, to darbības principus un izmanto šīs zināšanas, lai nodrošinātu pareizu medicīnas iekārtu darbību slimnīcās, kā arī ir iesaistīti staru terapijas un kodolmedicīnas terapijas plānošanā vēža ārstēšanas procesā slimnīcās. Par medicīnas inženieri un medicīnas fiziķi var kļūt, studējot Rīgas Tehniskajā universitātē (studiju programma veidota sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti).

Mūsuprāt, šāda profesija varētu interesēt tos skolēnus, kam patīk dabaszinātņu priekšmeti, jo medicīnas inženieris un medicīnas fiziķis apvieno sevī zināšanas par inženieriju, fiziku, ķīmiju, bioloģiju un arī medicīnu. Tas ir arī iemesls, kāpēc es pati kādreiz izvēlējos apgūt šo profesiju. Ja interesē vēl nedaudz par profesiju, pievienoju linku ar rakstu par mūsu absolventa iespaidiem – https://www.rsu.lv/aktualitates/kristaps-palskis-medicinas-iekartam-vienmer-jabut-ipasi-drosam

Prezentācijas materiāls skolām

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

 

25. janvārī pl.16:00 10.-12.klašu izglītojamajiem, skolotājiem un vecākiem notika karjeras attīstības atbalsta pasākums tiešsaistē “ Izglītības iespējas Rīgas Ekonomikas augstskolā” (Stockholm School of Economics in Riga).

Vadīja tiešsaistes tikšanos Rīgas Ekonomikas augstskolas studentes – Vasilisa Kotova un Rēzeknes Valsts1. Ģimnāzijas absolvente Elizabete Rupā .

Prezentācijas un sarunas laikā uzzinājām un radām atbildes uz jautājumiem:

  • Informācija par augstskolu un studiju programmām;
  • Stipendiju saņemšanas iespējas 2021. gadā;
  • Kāpēc studēt ekonomiku?;
  • Kādas ir karjeras iespējas pēc absolvēšanas;
  • Pašreizējo studentu padomus;
  • Pieteikšanās un student atlases process;
  • Var arī gūt plašāku ieskatu par augstskolu no  tiešsaistes materiāliem.

Kontaktpersona: Daiga Brakmane(+371) 670 15 809daiga.brakmane@sseriga.eduwww.sseriga.edu

 

Organizators Rēzeknes Izglītības Pārvalde, T.Tokareva sadarbībā ar Rēzeknes izglītības iestāžu pedagogiem karjeras konsultantiem.

 

Nākamā profesija – kā izvēlēties un kā šajā procesā var palīdzēt vecāki

Kas tu būsi, kad izaugsi? Šādu jautājumu bērni viens otram uzdod jau no mazotnes, bet tikai retais jau laikus zina skaidru atbildi. Profesijas izvēli ietekmē daudzi faktori un cilvēki, tai skaitā vecāki, skolotāji, draugi un populāri vienaudži, taču karjeras lēmums jaunietim galu galā jāpieņem pašam. Kādi noderīgi instrumenti var palīdzēt profesijas izvēlē, kā vecākiem runāt ar bērnu par karjeras plānošanas tēmu un atbalstīt? Ar noderīgiem padomiem dalās karjeras izvēles koučs, jauniešu akadēmijas “Pacelt pasauli” dibinātāja un vadītāja Dace Briede-Zālīte.

Pretēji tam, kā dažādās situācijās varētu domāt vecāki un pedagogi, karjeras izvēles jautājums ir svarīgs arī pašiem jauniešiem. To apliecina arī Briedes-Zālītes savulaik pasūtītas aptaujas dati, kas rāda, ka jaunieši vecuma grupā no 15 līdz 20 gadiem par vienu no trim pašām svarīgākajām lietām dzīvē uzskata tieši nākotni. Pie tam tieši attiecībā uz nākotni jaunieši dažkārt jūtas visnedrošāk: kā izdarīt pareizu karjeras izvēli, atrast darbu un kļūt neatkarīgiem?

Raksturs, personības iezīmes, talanti, prasmes – tas viss jāņem vērā, plānojot karjeru, norāda Dace Briede-Zālīte. Personībai un talantiem atbilstošas profesijas izvēle ir ļoti svarīga – kā nekā, darbā mēs pavadām lielu daļu dzīves, un tas ir būtisks mūsu pašrealizācijas veids.

“Ir tik daudz gadījumu, kad cilvēki profesionālajā jomā izvēlējušies attīstīt savu otro vai trešo stiprāko šķautni nevis dominējošo. Varbūt viņi savus pienākumus profesionālajā jomā spēj pildīt gana veiksmīgi, taču visu mūžu jūtas sevi līdz galam nerealizējuši. Kad dzīve nostabilizējas, daudzi šādi cilvēki saprot, ka vēlas karjeru radikāli mainīt, taču tas prasa milzu apņēmību un ne vienmēr vairs ir iespējams,” saka Dace Briede-Zālīte.

PERSONĪBAS UN MĒRĶU TESTI KARJERAS KONSULTANTAM – KĀ ANALĪZES ĀRSTAM

Karjeras izvēlē var palīdzēt dažādi personības testi, ar kuriem strādā arī karjeras pedagogi un karjeras konsultanti. Metožu, testu un instrumentu ir daudz, taču ļoti svarīga ir pareiza to interpretācija un testam sekojošā saruna ar jaunieti, viņa saka.

“Dažādi personības testi karjeras speciālistam ir kā asins analīzes ārstam! Tie palīdz izprast jaunieti, noteikt viņa stiprās un vājās puses, un intereses. Strādājot ar jauniešiem, es bieži lieku lietā arī koučingā izmantoto praksi, kas ļauj paskatīties uz sevi no malas un atrast virzienus, kuros jaunietis vēlas darboties. Galvenais princips: ļaut nonāk pie lēmuma pašam, lai pēc tam definētu mērķus, taktiku un arī uzdrīkstētos ieceres realizēt,” saka speciāliste Dace Briede-Zālīte.

NEMĀK NOFORMULĒT, BET SAVUS TALANTUS JAUNIEŠI JŪT

Lai gan jaunieši paši bieži vien nemāk noformulēt savas stiprās puses, savus talantus jūt pilnīgi visi, ir pārliecināta izaugsmes trenere. Šī iemesla dēļ karjeras speciālistam ir svarīgi panākt, lai bērns atveras un par sevi stāsta. Savukārt vecākiem ieteicams jau no mazotnes vērot, ar ko bērns aizraujas vai kādās lomās visbiežāk nevilšu nonāk, un palīdzēt šos talantus izkopt.

“Varbūt bērns nemitīgi kaut zīmē vai darbojas ar rokām, varbūt klasē kaut ko visu laiku organizē. Tas, visdrīzāk, arī ir viņa lielais talants. Kad tas apjausts, ar bērnu svarīgi par to runāt un palīdzēt šīs stiprās puses apzināties arī pašam. Varbūt regulārā klases vakaru organizēšana nav vis kā “akmens kaklā”, bet parāda, ka vienaudži viņam uzticas, ka bērnam ir talants ap sevi pulcināt citus un vadīt. Nav nekā labāka par dabisku interesi un talantu kādā jomā, jo tieši tas palīdz gūt ne vien gandarījumu, bet arī panākumus vēlāk dzīvē,” viņa saka.

JO VAIRĀK STIPRO PUŠU, JO GRŪTĀKA PROFESIJAS IZVĒLE

Savu nākotnes profesiju jau salīdzinoši agrīnā vecumā parasti zina jaunieši, kuri jūt skaidru aicinājumu strādāt kādā nozarē, piemēram, medicīnā vai bioloģijā. Taču vairumā gadījumu profesijas izvēle nav viegls lēmums, īpaši tiem jauniešiem, kuriem talantu ir daudz.

“Skolās bieži sastopu ļoti talantīgus jauniešus, kuriem ir izcilas sekmes teju visos priekšmetos. Paradoksāli, tieši viņiem karjeras lēmumu pieņemt ir visgrūtāk. Šķiet, ka itin viss padodas un interesē, bet jaunietis apjūk. Ir labi, ja šādā situācijā jaunietim ir spēcīgi palīgi – gan dažādi personības un interešu novērtēšanas testi, gan karjeras konsultanti. Vispirms svarīgākais ir izkristalizēt dominējošās personības šķautnes, noteikt stiprās puses un talantus, un tad ar padziļinātas sarunas palīdzību saprast, kura ir visstiprākā.”

Karjeras konsultantu var apmeklēt gan jaunietis pats, gan kopā ar vecākiem. “Darba tirgus mainības apstākļos paveras milzum daudz jaunu profesionālo virzienu, kas saistīti ar tehnoloģijām un inovācijām, tāpēc profesionāls padoms noder ne vien profesijas izvēlē, bet arī izglītības iespēju apzināšanā. No šādas sarunas nav jābaidās – skats no malas noder jebkurā situācijā, un šāda saruna var pavērt jaunas perspektīvas,” iedrošina Dace Briede-Zālīte.

NELIKT PIEPILDĪT VECĀKU NEPIEPILDĪTOS SAPŅUS

Lai gan vecāki savam bērnam vēl tikai labāko, mēdz būt situācijas, kad pieaugušie apzināti vai neapzināti profesijas izvēlē caur bērnu cenšas realizēt paši savus sapņus un mērķus. Jaunieša psihe ir ļoti trausla, daudzi šādu spiedienu neiztur, brīdina speciāliste.

“Depresija, panikas lēkmes un citas mūsdienu kaites, kas piemeklē pusaudžus, – šādu problēmu iemesli nereti ir spiediens, ko jaunieši saistībā ar profesijas izvēli izjūt no vecākiem un radiniekiem. Runājot ar jaunieti par karjeru, svarīgi nolikt malā savas ambīcijas un vēlmes. Ja vecāki paši ir veiksmīgi un autoritāri savā viedoklī, bērna intereses, talants un potenciāls var nonākt otrajā plānā. Bērns var nebūt tik stiprs, lai vecāku vēlmei stātos pretī. Otra galējība: par karjeras jautājumiem nerunāt vispār, jo vecākiem pietrūkst zināšanu un pieredzes, lai gan risinājums būtu kopīga saruna ar karjeras profesionāli. Abos gadījumos jaunietis var novirzīties no karjeras ceļa, kas viņam būtu atbilstošāks un patīk,” skaidro Dace Briede-Zālīte.

KRITIKA UN NEVĒRĪGI IZTEIKTA FRĀZE VAR SALAUZT

“No tevis nekas labs neiznāks!” vai “Tas nav tev!”– dažkārt dusmās vai nevērīgi izmesta frāze var sagraut bērna pašapziņu un novirzīt no karjeras ceļa, saka Briede-Zālīte. Tāpat ir gadījumos, kad bērna sapnis šķiet nesasniedzams.”Bērns saka: gribu būt slavena aktrise Holivudā! Var šķist, ka tas nav reāli, bet šādā brīdī svarīgākais ir saruna – iedziļināties, uzklausīt un kopā izrunāt, ko tas nozīmē, kas būtu jādara, lai to īstenotu. Pulciņi, teātra kolektīvi, valodas slīpēšana – ir daudz lietu, ko bērns var darīt jau tagad. Tas ļaus viņam pašam saprast, vai joma tiešām patīk, vai arī vai palīdzēs nonākt pie cita veida, kā sapni realizēt, piemēram, strādājot filmu industrijā vai citā ar kino vai mākslu saistītā jomā. Turpretī salauztu pašapziņu izlabot ir grūti, un bērns var noslēgties sevī. Savstarpēji pieņemoša, draudzīga saruna, bērna vērošana, uzklausīšana, atbalstīšana – tā ir labākā formula, kā atbalstīt bērnu viņa profesijas izvēles ceļā,” saka karjeras izvēles speciāliste.

 

Ar cieņu pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova