Atbalsta personāls

Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijas atbalsta personāls:

  • Psihologs- Daina Žogota 3-122. kab.
  • Skolas māsa – Svetlana Žilinska 1-109. kab.
  • Karjeras konsultants – Sandra Stikute 3-113. kab.
  • Sociālais pedagogs – Indra Kolendoviča 1-141. kab.
  • Bibliotekāres – Iveta Garjāne, Kristīne Poplavska 1-119. kab.

Karjeras konsultants

Dzīves piedzīvojums ir mācīties. Dzīves mērķis ir augt. Dzīves izaicinājums ir pārvarēt. Dzīves būtība ir mainīties. Dzīves noslēpums ir  uzdrīkstēties. Dzīves skaistums ir dot.

/Viljams Arturs Wards/

 

Karjeras konsultants- Sandra Stikute

Konsultēju, informēju, izglītoju, atbalstu, motivēju karjeras attīstības jautājumos!

Palīdzēšu

-iepazīt sevi un daudzveidīgo profesiju pasauli

– apzināt savas intereses, prasmes, resursus, vērtības, stiprās un vājās puses

– izvērtēt savu pieredzi

– iegūt informāciju par studiju un skolēnu darba iespējām

– sagatavot konkurētspējīgu  CV un motivācijas vēstuli

– sagatavoties pirmajai darba intervijai

– izstrādāt tālākās rīcības plānu

– gūt atbalstu karjeras lēmumu pieņemšanā

– stiprināt motivāciju un pašapziņu

Piedāvāju

  • Individuālās karjeras konsultācijas
  • Tematiskās grupu karjeras konsultācijas

Konsultēju gan klātienē, gan attālināti ( zoom platformā) .

Sadarbojos

– ar skolēniem

–  vecākiem

– skolas darbiniekiem, t.sk. atbalsta personālu

–  uzņēmumiem, nozaru speciālistiem

Pieteikšanās uz karjeras konsultācijām, iepriekš sazinoties ar karjeras konsultanti Sandru Stikuti

  • skolas 3-113. kabinetā
  • rakstot e-klasē
  • e-pastā sand112@inbox.lv
  • vai sms, whatsapp 26379334

Interneta resursi karjeras izglītībai

Sevis un profesiju izpētei

www.niid.lv- nacionālā izglītības iespēju datubāze ir interneta vietne, kurā atrodama informācija par Latvijas izglītības iestāžu piedāvātajām izglītības iespējām, infografikas karjeras plānošanā, karjeras izvēles testi

https://www.prakse.lv/- sadaļā “Studijas” alfabēta kārtībā nosauktas studiju programmas, augstskola, studiju veids, ilgums un iegūstamais grāds. Ir pieejams arī meklētājs pēc studiju virziena, izglītības iestādes un tās atrašanās vietas

 

https://www.profesijupasaule.lv/- interaktīvs profesiju/amatu iepazīšanas rīks, kas savienots ar NIID.LV- profesiju apraksti, izglītības iespēju sadaļa, intervijas ar profesijās strādājošajiem savas jomas profesionāļiem

Karjeras izglītībai, atbalstam

https://europass.lv/- CV un motivācijas vēstules izveide, informācija par mobilitāti

 

https://jaunatneslietas.gov.lv/- informatīvs portāls jauniešiem

https://www.viaa.gov.lv/lv- karjeras atbalsts

 

https://www.ljp.lv/- Latvijas Jaunatnes padome

 

https://www.brivpratigie.lv/- brīvprātīgā darba iespējas

 

https://jaunatne.gov.lv/- informācija par jauniešu iespējām Eiropā, veicinot jauniešu aktivitāti un mobilitāti

 

https://www.izm.gov.lv/lv- LR Izglītības un zinātnes ministrijas mājas lapa

Izglītības iespējas ārpus Latvijas

https://egoperfectus.lv/lv/pakalpojumi/augstaka-izglitiba-arzemes/- konsultācijas par studijām ārzemēs

https://egoperfectus.lv/lv/pakalpojumi/videja-izglitiba-un-apmainas-programmas-arzemes/- konsultācijas par vidējo izglītību ārzemēs

https://www.iefa.org/- stipendiju meklēšanas iespējas izglītības ieguvei ārzemēs

https://www.durbe.edu.lv/- studiju iespējas ārzemēs

https://afs.lv/- tiešsaistes programmas jauniešiem

http://www.izglitiba-arzemes.lv/- mācību iespējas, vasaras nometnes

https://euroguidance.eu/international-mobility/study-in- studiju iespējas un praktiska informācija par dzīvi ES valstīs

https://www.viaa.gov.lv/lv/studiju-celvedis-eiropa- studiju ceļvedis Eiropā

 

 

Skolēnu nodarbinātībai

https://www.nva.gov.lv/lv- Nodarbinātības aģentūras mājas lapa informācija par skolēnu vasaras nodarbinātību- https://www.nva.gov.lv/lv/skolenu-vasaras-nodarbinatiba-skoleniem

 

Informācija vecākiem

https://euroguidance.viaa.gov.lv/mod/book/view.php?id=64&chapterid=1057

Elektroniski pieejamā grāmata vecākiem “Mans bērns izvēlas karjeru

 

Informācija pedagogiem

https://www.nva.gov.lv/lv/bezdarba-riskam-paklauto-personu-apmaciba-muzizglitiba- mūžizglītības pasākumi nodarbinātām personām

 

Infografikas karjeras plānošanai www.niid.lv/infografikas

 


📌 Katru gadu marta trešajā piektdienā (šogad 17. martā) tiek atzīmēta Pasaules miega diena ar mērķi veicināt sabiedrības izpratni par veselīgu miegu, kā arī tā ieguvumiem veselībai. Šogad Pasaules miega dienas tēma ir “Miegs ir būtisks veselības priekšnosacījums” (ang. val. Sleep is Essential for Health).

Tāpat kā veselīgam uzturam, fiziskajām aktivitātēm u.c. veselību veicinošām aktivitātēm, arī pietiekamam un kvalitatīvam miegam ir nozīmīga loma cilvēka fiziskās, psihiskās un sociālās labklājības nodrošināšanā un uzturēšanā.

📌 Šogad Pasaules miega dienas ietvaros Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) speciālisti ir izstrādājuši infografiku par miega traucējumiem, skaidrojot miega traucējumu rašanās galvenos iemeslus un ilgstošu miega traucējumu potenciālās sekas. 

Pielikumā nosūtu šo infografiku PDF un PNG formātos tematiskās dienas tēmas aktualizēšanai Jūsu pārstāvētajā iestādē. 

Papildus NVPT aicina iepazīties ar citiem informatīvajiem materiāliem par miega tēmu:

· SPKC mājaslapas saturs par miega traucējumiem

· Brošūra “Kas ir miega traucējumi?”

· Infografika “Veselīgs miegs: guli labi – jūties labi!”

· https://www.veselapasaule.lv/lv/lasitava/miegs#saistitie-simptomi 

Priecāsimies, ja sagatavotie materiāli noderēs un Jūs izvērtēsiet iespēju izvietot tos savas pārstāvētas iestādes mājaslapā un/vai sociālajos tīklos!

🌻No šodienas, 2023. gada 6. marta, tiešsaistē visu nedēļu norisināsies jau trešā Latvijā Bērnu mentālās veselības nedēļa ar mērķi izglītot vecākus un atbalsta personas par bērna mentālo veselību, kā arī informēt par resursiem, kur rast palīdzību Latvijā.

📌Bērnu mentālās veselības nedēļu “Runā ar mani” organizē biedrība “Debesmanna”. 

📌Visi notikumi ir bez maksas un būs skatāmi biedrības Facebook lapā: https://www.facebook.com/Debesmanna.

📌Tiešraides būs pieejamas arī LSM.LV

 

Bērnu mentālās veselības nedēļas ietvaros tiks organizētas speciālistu sarunas par šādām tēmām:

·      “Pārslēgšanās situācijas bērnudārza vecumā”

·      “Ko vecāki domā par bērnu seksuālo attīstību un ko domā paši bērni?”

·      “Rūpes par grūtnieču un mammas miega kvalitāti kā nozīmīgs faktors bērna nomoda – miega ritma nodrošināšanā” 

·      “Vai bērns var kaitēt bērnam? Kas ikvienam vecākam būtu jāzina par kaitējošu seksuālu uzvedību starp bērniem?” 

·      “Grūtniecības, dzemdību un pēcdzemdību perioda ietekme uz bērna un vecāku attiecībām: mīti un zināmais” 

·      “Ēšanas traucējumi bērnu un pusaudžu vidū”

·      “Perfekcionisms – bērna draugs vai bieds?” 

·      “Emocijas un to ietekme uz bērna fizisko veselību”

·      “Bērns ar invaliditāti. Kā ģimenē ar to dzīvot?”

·      “Demence tuviniekam. Kā par to runāt ar bērnu?”

·      “Prasmes jaunam sākumam”

 

👉🏻 Sīkāka informācija par Bērnu mentālās veselības nedēļu pieejama šeit: https://www.lsm.lv/raksts/dzive–stils/vecaki-un-berni/norisinasies-bernu-mentalas-veselibas-nedela-runa-ar-mani.a498944/?fbclid=IwAR3LzQD06AYSSKyzVbDC4FdrOziqj9gbGtznfGT1eNnTyUJMDcvy3vUPloc.

 

10_lieliski_iemesli_kapec_nelietot_alkoholu_pdf

Infografika_ka_partraukt_alkohola_lietosanu_pdf

15. novembrī tiek atzīmēta Pasaules diena bez alkohola, kuras mērķis ir aicināt iedzīvotājus pārtraukt alkohola lietošanu un informēt sabiedrību par alkohola lietošanas izraisīto kaitīgumu. 2019. gadā Latvijā reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju bija 12,9 litri, kas ir augstākais rādītājs starp Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstīm. Alkohola lietošana ir cēlonis vairāk nekā 60 dažādām hroniskām slimībām, kā arī neiropsihiskām slimībām. Turklāt pasaulē katru gadu aptuveni 3 miljoni cilvēku mirst alkohola lietošanas izraisītā kaitējuma dēļ. Tādēļ jo īpaši būtiski ir aicināt pašvaldības iedzīvotājus atturēties no alkohola lietošanas un aktualizēt alkohola lietošanas profilakses jautājumus.

Tuvojošās Pasaules dienas bez alkohola ietvaros SPKC speciālisti ir izstrādājuši infografiku “Kā pārtraukt alkohola lietošanu?” .png un .pdf formātā (pievienota pielikumā), kurā atspoguļoti septiņi soļi veiksmīgai alkohola lietošanas pārtraukšanai, un sagatavojuši vizuāļus “Kā alkohols iedarbojas uz organismu?” un “10 lieliski iemesli, kāpēc nelietot alkoholu” (vizuāļi pievienoti pielikumā .png un .pdf formātā).

Tāpat aicinām Pasaules dienā bez alkohola izmantot citus SPKC un VM izstrādātos informatīvos materiālus:

SPKC materiāli:

VM materiāli:

Ar citiem kampaņas “Spēks pateikt Nē” materiāliem varat iepazīties šeit.  

 

Ikgadējā Karjeras nedēļā jauniešus Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijā aicinās atklāt savas uzņēmējspējas.

No 17. līdz 21. oktobrim visā Latvijā notiks Karjeras nedēļa, kuru organizē Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar reģionālajiem partneriem. Šogad Karjeras nedēļa atzīmē savu desmitgadi un ar saukli “Uzņēmējspējas – tavas superspējas!” aicinās ikvienu, īpaši skolēnus, izzināt un attīstīt savas uzņēmējspējas.

Arī Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzija piedalās ikgadējā Karjeras nedēļā, papildinot kopējo pasākumu klāstu ar dažādiem pasākumiem.

VIAA direktore Dita Traidās: “Profesijas mūsdienās kļūst arvien daudzpusīgākas un būtisku vietu ieņem universālas prasmes, ko pieprasa un novērtē ikviens darba devējs. Tādēļ šogad, Karjeras nedēļas desmitgadē, aicināsim iepazīt uzņēmējspējas — tādu zināšanu, prasmju un rakstura īpašību kopumu, ko bieži maldīgi sasaistām tikai ar uzņēmējiem un uzņēmējdarbību. Šīs spējas noder teju ikvienā profesijā, projektā un ikdienas situācijā, tāpēc ir svarīgi, lai bērni un jaunieši apzinās gan viņiem jau piemītošās, gan vēl attīstāmās uzņēmējspējas.”

Karjeras nedēļa ar saukli “Uzņēmējspējas – tavas superspējas!” arī šogad norisināsies Latvijas pilsētu un novadu vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs, piedāvājot dažādus izzinošus pasākumus – diskusijas, radošās darbnīcas, tikšanās ar uzņēmumu un augstskolu pārstāvjiem, skolu absolventiem un skolēnu vecākiem. Izglītības iestādēs notiks tematiskās mācībstundas, izmantojot katrai vecumgrupai pielāgotus, īpaši Karjeras nedēļai radītus materiālus.

Lai veicinātu skolēnu, pedagogu, vecāku un ikviena izpratni par uzņēmējspējām – jauniešu superspējām, šajā Karjeras nedēļā notiks vairāki VIAA organizētie pasākumi, kurus varēs vērot arī tiešsaistē un kuros plāno piedalīties arī Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijas skolēni, pedagogi un vecāki.

  1. oktobrī plkst.13.00 tiešsaistes diskusijā jauniešiem “Kādas superspējas veidos manu nākotni?” eksperti, darba devēji un jaunieši pārrunās nākotnes profesijās pieprasītākās spējas, prasmes un kompetences, kā arī diskutēs par skolā un ārpus tās piedāvātajām iespējām un to nozīmi jauniešu personības attīstīšanā.

Savukārt plkst.19.00 diskusijā “Kā palīdzēt bērnam atklāt savas superspējas?” pedagogi karjeras konsultanti, dažādu jomu speciālisti kopā ar vecākiem pārrunās, kā vecākiem aizņemtajā ikdienā saprast bērna intereses, talantus un spēcīgās puses. Diskutēs arī par pedagogu un vecāku sadarbību bērna spēju un prasmju atklāšanā un attīstīšanā.

Visu Karjeras nedēļu skolotāji tiks aicināti klašu vai skolēnu interesentu grupām rīkot tuvumā esošo uzņēmumu apmeklējumu, iepazīt profesionāļu spilgtākās uzņēmējspējas un piedalīties sociālo tīklu konkursos. Ierosinātās aktivitātes padarīs viesošanos uzņēmumos vēl aizraujošāku un jauniešiem saistošā veidā būs iespējams ne vien iegūt jaunas zināšanas, bet arī sacensties par noderīgām balvām. Aicinām sekot līdzi Karjeras nedēļas aktualitātēm un programmai VIAA mājaslapā, kā arī VIAA un TavaiKarjerai Facebook un Twitter kontos.

Par Karjeras nedēļu

Karjeras nedēļa ir pasākumu cikls, ko VIAA organizē sadarbībā ar Latvijas pilsētām un novadiem. Tajā jauniešiem ir iespēja iepazīt arvien jaunas, ar karjeras izglītību saistītas tēmas – darba tirgus tendences, nākotnē pieprasītākās profesijas, skolā iegūto zināšanu un prasmju pielietojums izvēlētajā nozarē. Karjeras nedēļa ir viena no VIAA īstenotā projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” aktivitātēm ar Eiropas Sociālā fonda un valsts finansējumu.

Papildu informācija:

Indra Kolendoviča, Karjeras nedēļas koordinators

Mob. tālr.: (+371) 29223719; e-pasts: indrakolendovica@inbox.lv

 

Rekomendācijas | Slimību profilakses un kontroles centrs

 

Pasākums Rēzeknes pilsētas vispārizglītojošo skolu 7.-12.klašu vecākiem 29.04.2021.pl.18:00

“Saruna ar vecākiem “Kā sociālie tīkli var ietekmēt bērna dzīvi un karjeru. No kā jāuzmanās?”

Sarunā ar vecākiem, akcents tiks likts uz virtuālās vides apdraudējumiem,  ar riskiem, kādiem pakļauti bērni un jaunieši interneta vidē. Kā arī apskatīs jautājumus, kas saistīti ar atbildību, ja netiek ievēroti interneta lietošanas noteikumi, un tie tiek pārkāpti.

Lekcijas laikā tiks apskatītas sekojošas tēmas:

riski un apdraudējumi internetā (bērniem nepiemērots, kaitīgs saturs; kibermobings; sextings; saziņa ar nepazīstamām personām, greizais spogulis, datorspēles, atkarība, grūmings, sharenting, u.t.t.); kur meklēt palīdzību problēmsituāciju gadījumos, kā rīkoties; padomi vecākiem un bērniem, lai interneta izmantošana būtu droša.

Programmas uzdevumi:

Veicināt komunikāciju internetā atbilstoši ētikas normām. Sekmēt vecāku izpratni un atbildību par bērna un jaunieša darbībām internetā. Apzināties interneta radītos komunikācijas riskus un sekmēt izpratni par drošību internetā.

Piedāvājums 9.-12.klašu skolēnu mācību stundām MEISTARKLASES no Vidzemes Augstskolas. 

 

Covid-19 pandēmija ir skārusi daudzas dzīves jomas, pie kurām noteikti ir pieskaitāma arī izglītība. Gan augstskolas, gan pārējās izglītības iestādes nu jau ilgstoši darbojas citā realitātē, izglītības procesu nodrošinot attālinātā režīmā. Apzinoties atbildību visu līmeņu izglītības procesa nodrošināšanā, Vidzemes Augstskola izveidojusi īpašu satura piedāvājumu, orientētu uz vidusskolu un ģimnāziju skolniekiem. Šīs digitālās meistarklases ir integrējamas esošajā mācību saturā un to izmantošana ļaus dažādot piedāvājumu,  iekļaujot  jauniešiem saistošus tematus, kā arī spēļu elementus. Šobrīd Vidzemes Augstskola piedāvā sekojošas tēmas, kuras ir piemērotas konkrētām stundām:

Kā purvi var izvest no purva (Oskars Java). Piemērotās stundas: matemātika, fizika, bioloģija, ģeogrāfija. 40-60 min.

Kurš izdomāja rītdienu? Nākotņu veidošana, izmantojot scenāriju metodi. (Ilze Grīnfelde). Piemērotās stundas: sociālās zinības, klases stundas. 75 min.

Biosfēra – dzīvā laboratorija (Anda Arkliņa). Piemērotās stundas: bioloģija, ģeogrāfija. 40-60 min.

Social engineering – lekcija angļu valodā (Mefat Shabani). Piemērotās stundas: informātika, angļu valoda, sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min. Interesanta tēma, lai iemācītu pusaudžiem, kā būt drošiem tiešsaistes pasaulē – sociālās inženierijas pārskats, sociālās inženierijas mehānismi, kā cīnīties ar kiberpazemošanu/ -uzbrukumiem.

“Tips&Tricks” – kā uzfilmēt profesionālu video, izmantojot viedtālruni (Iveta Auniņa). Piemērotās stundas: vizuālā māksla, klases stunda, medijpratība. 40-60 min.

Es tehnoloģiju pasaulē (Toms Amsons). Piemērotās stundas: informātika, sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min.

Ietekmētāji (influencers) – kas viņi ir, un kādi viņi ir? Lekcija (Renāte Cāne). Piemērotās stundas: sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min.

Ekspedīcija kultūrdažādībā – spēle, diskusija (Liene Ločmele). Piemērotās stundas: sociālās zinības, kulturoloģija, klases stunda. 40-60 min (trešdienās)

Latvijas dabas tūrisma pievilcības – viktorīna (Ilgvars Ābols). Piemērotās stundas: ģeogrāfija, klases stundas. 40-60 min.

Tūrisma un atpūtas nozare pandēmijas laikā un nākotnes prognozēs (Ilgvars Ābols). Piemērotās stundas: ģeogrāfija, klases stundas. 40-60 min.

Radošā nodarbība stāsta veidošanā (Ilgvars Ābols). Piemērotās stundas: teātra mākslas stundas, sociālas zinības, klases stundas. Skolēnu skaits no 6 līdz 30 cilv. 40-60 min.

Ilgtspējīga būvniecība: no šķūnīša līdz augstceltnei (Gunita Kuļikovska Ķiesnere). 40-60 min. Piemērotās stundas: matemātika, mājturība, tehnoloģijas, klases stunda. 40-60 min.

Īsts vai FAKE? Infodēmija, Fake news, konspirāciju teorijas (Alīna Pūce). Piemērotās stundas: sociālās zinības, klases stunda. 40-60 min.

 

 

Visas meistarklases ir bez maksas. Par noteiktu datumu un laiku vienošanās notiek individuāli, rakstot  elina.sokolova@va.lv vai zvanot: 28698121

Vēlams datumu pieteikt vismaz 2 nedēļas iepriekš. Piedāvājums attiecas uz 9.-12.klasēm.

 

RSU supervīzijas maģistranti piedāvā bezmaksas atbalstu skolotājiem Covid-19 krīzes laikā

 

Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Karjeras centrs martā piedāvās maģistra studiju programmas  Supervīzija  studentu bezmaksas attālinātās konsultācijas.Pandēmijas radītās negatīvās sekas īpaši smagi izjūt palīdzošo profesiju pārstāvji, kas pakļauti lielam emocionālajam stresam un izdegšanas riskam.Konsultācijas laikā topošais supervizors palīdzēs atrast un noteikt:– profesionālās robežas;– rīcības alternatīvas konkrētās darba situācijās;– rīkus attiecību veidošanai ar kolēģiem, skolēniem un viņu vecākiem, kā arī stresa faktoru un izdegšanas mazināšanai.

Pieteikties konsultācijai var, aizpildot pieteikuma formu RSU mājaslapā.

 

 

1991.gada 13.janvāra rītā Latvija iegailējās sarkanbaltsarkanā spītā. Kamēr Tautas fronte organizēja solidaritātes mītiņu ar lietuviešiem Daugavmalā, lauksaimniecības ministrs Dainis Gēģers koordinēja smagās tehnikas ierašanos Rīgā. Celtnieki slēja barikādes. Neatkarības aizstāvji sildījās pie varonības ugunskuriem. Padomijas Baltijas kara apgabala virspavēlnieks ģenerālis Fjodors Kuzmins satraukts ziņoja priekšniecībai, ka pret padomju armiju aiz barikādēm nostājušās „apmēram astoņas divīzijas cilvēku un tūkstošiem tehnikas vienību”. Tāds spēks sarkanarmiju atturēja no ieplānotā uzbrukuma.

Literatūras avotu un grāmatu izstāde par barikādēm skatāma Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijā

Atcerēsimies barikādes (1)

 

Cienījamie vecāki!

Saprotams, ka attālināto mācību process var būt uztraukumu raisošs ne vien skolēniem, skolotājiem un skolas vadībai, bet arī jums, vecāki!

Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas psiholoģe Daina Leščinska ir sagatavojusi 5 ieteikumus, lai mums visiem kopā izdotos sadarboties un attālināto mācību procesu pavadīt nevis kā spēcīgas zobu sāpes, bet kā izaicinājumu, kas sniedz dažādas vērtīgas atziņas un prasmes visām iesaistītajām pusēm.

PLĀNS! Jā! Īss vārds, kas patiesībā izsaka tik daudz… rutīna un paredzamība sniedz drošības izjūtu. Šajā laikā, kad katra diena var sniegt ko jaunu, ir labi zināt, kas, kad un kā notiks. Palīdziet skolēnam izveidot Jūsu ģimenes ikdienai un dzīvesveidam atbilstošu plānu. Izrunājiet ar skolēnu, cikos nepieciešams celties, lai varētu veiksmīgi uzsākt mācību procesu un kad sagatavot visu nepieciešamo kārtējai skolas dienai, lai lieki nekavētos, kad sākas mācības. Pārrunājiet kādas fiziskās aktivitātes skolēns var veikt mācību procesa starplaikos, piemēram, lai izkustētos, atpūtinātu acis utt. Ieteicams pārrunāt arī jautājumus, kas saistīti ar veselīgu uzturu un citām lietām.

VIETA! Darba plāns ir ļoti labi, bet to varēs realizēt tikai tad, ja skolēnam būs mācībām piemērota vieta. Ja mājās ir kaķis un viņš laiku pa laikam lepni pārsoļo ar paceltu asti gar ieslēgto kameru, tas ir sīkums… svarīgi, lai ir iespēja ērti un ergonomiski pareizi sēdēt, lai ir pieejams kvalitatīvs apgaismojums, iespēju robežās minimizēti dažādi ārējie kairinātāji, kas var ietekmēt skolēna koncentrēšanās spējas, piemēram, šis nebūtu īstais laiks, kad uzsākt starpsienu nojaukšanu vai pilnā skaļumā noklausīties savas mīļākās grupas jauno albumu. Ja Jums nav pieejams kāds no nepieciešamajiem tehniskajiem rīkiem (dators, viedtālrunis, kamera un mikrofons), varbūt ir pienācis īstais laiks, lai piezvanītu kādam radiniekam un apjautātos ne tikai par to kā klājas, bet varbūt kāda no šīm ierīcēm viņa saimē ir kļuvusi lieka, bet jūsmājās lieti noderētu. Varbūt kaimiņam ir ko aizdot? Ja tomēr rodas kādas problēmas vai neskaidrības, droši sazinieties ar kādu no skolas darbiniekiem, piemēram, sava skolēna klases audzinātāju.

PACIETĪBA! Izskatās, ka tikai profesionāliem šefpavāriem ir teiciens – viens, divi un gatavs. Parasti dažādas jaunas lietas prasa laiku, lai adaptētos. Mēs saprotam, ka, iespējams, tikai nesen pirmo reizi dzirdējāt vārdu “Microsoft Teams”, bet tagad Jūsu skolēnam jau jādarbojas kā lietpratējam šajā platformā. Mierīgi ieelpojiet un izelpojiet! Vairākkārt! Ja kaut kas neizdodas ar pirmo reizi, varbūt izdosies ar otro jeb ja nerealizējas plāns A, noteikti ir plāns B un pat C. Lūdzu, esiet pacietīgi un iecietīgi ne vien attālināto mācību tehniskās daļas kontekstā, bet arī domājot par skolēna prasmēm, mācību sniegumiem, kas izteikti ballēs utt. Šis ir kas jauns mums visiem – vecākiem, skolēniem un izglītība iestādes darbiniekiem, tādēļ ir svarīgi sadarboties, jo tikai kopā ir iespējams panākt vēlamo rezultātu.

SARUNAS! Mēs, ģimnāzijas kolektīvs, esam pārliecināts, ka sarunas ir viens no galvenajiem stūrakmeņiem ne vien atrodoties skolā, bet arī attālināto mācību procesā. Atcerieties, ka Jūs neesat viens… Ar pilnīgu pārliecību varam teikt, ka apkārt ir vēl ļoti daudz vecāku, kuri jūtas līdzīgi. Aprunājieties ar draugiem, radiem, kaimiņiem, ja vēlaties. Noteikti aprunājieties ar savu skolēnu. Ja skolēns uz jautājumu par to, kā šodien veicās atbild tikai 2 vārdus – labi un normāli, ir vērts uzdot vēl kādu jautājumu. Piemēram, noskaidrojiet kas skolēnam šodien šķita visinteresantākais, par ko tieši šobrīd viņi mācās matemātikā, kas viņam sagādāja prieku vai kurā mācību priekšmetā radušās grūtības. Arī pedagogi, skolas vadība un atbalsta personāls ir atvērti komunikācijai. Varbūt šis ir īstais laiks, kad ģimenē pārrunāt arī dažādus citus jautājumus, piemēram, par drošību internetā, sociālo tīklu lietošanas paradumiem u.c. tēmas.

PRIEKS! Mācīties ir forši un arī priecāties ir forši! Pēc aktīvas darbošanās, apgūstot paredzēto mācību saturu, skolēnam visdrīzāk nepieciešams atpūsties. Tieši Jūs zināt vislabāk, kas ir Jūsu ģimenes prieka brīži. Varbūt tā ir kopīga galda spēles partija, pastaiga svaigā gaisā, radoša darbošanās vai skolēna mīļākā ēdiena pagatavošana. Laiks, kas pavadīt kopā ar ģimeni, ir vērtība. Piemēram, nedēļas sākumā visi kopā izdomājiet un ieplānojiet katrai turpmākajai dienai vienu aktivitāti, ko paveiksiet kopā. Šī ir lieliska iespēja, laikā, kad kontaktēšanās klātienē ir ierobežota, stiprināt savas ģimenes tradīcijas un vērtības, protams, ievērojot visus valstī notiektos ierobežojumus un prasības.

Cieņā

Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas psiholoģe Daina Leščinska

#māciesmājās

 

Projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr. 8.3.5.0./16/I/001 ietvaros, Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijā 7.-12.klašu izglītojamie var saņemt

 

INDIVIDUĀLĀS KARJERAS KONSULTĀCIJAS

 

Ko var iegūt skolēns no individuālajām konsultācijām ar karjeras konsultantu?

 

Labāk apzināt savas intereses, prasmes, iespējas un vērtības; Padziļināt izpratni par profesijām un karjeras izvēli; Paplašināt izglītības iespēju redzesloku; Iegūt labāku skaidrību par rīcības plānu – ko darīt tālāk studiju vai karjeras izvēlē; Sastādīt karjeras attīstības un pašvadības prasmju pilnveides plānu; Gūt atbalstu studiju un karjeras lēmumu pieņemšanā; Uzzināt, kur meklēt informāciju par studiju iespējām, Uzzināt, kur meklēt informāciju par jauniešu vai skolēnu vasaras darba iespējām; Saņemt informāciju par darba tirgus prasībām un nepieciešamajām prasmēm; Palīdzību CV un motivācijas vēstuļu izveidē,u.c.

 

Pieteikšanās:

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova- Rēzeknes Valsts1.ģimnāzija 1-141.kab.

Pieteikties var personīgi vai sazinoties caur e – klasi

 

 

26. janvārī pl.11:35 9.M1, 10. A, 10.B, 10.C , 12.HV, 12.M1, 12M2 klašu izglītojamajiem un  skolotājiem tiešsaistē  Zoom platformā notika karjeras attīstības atbalsta pasākums

 “ Iepazīsties ar medicīnas inženiera un medicīnas fiziķa profesijām”

Pasākumu vadīja Agnese Katlapa Latvijas Medicīnas inženierzinātņu un fizikas biedrības biedre.

Agnese Katlapas stāstītais – Pārstāvu Latvijas Medicīnas inženierzinātņu un fizikas biedrību, kas ir organizācija, kas apvieno medicīnas inženierus un medicīnas fiziķus Latvijā un strādā pie nozares attīstības. Viens no mūsu mērķiem ir popularizēt medicīnas inženieriju un medicīnas fiziku skolēnu vidū, lai ieinteresētu viņus studēt šo profesiju. Paskaidrošu, ka medicīnas inženieris un medicīnas fiziķis ir profesionāļi, kas pārzina medicīnas iekārtas, to darbības principus un izmanto šīs zināšanas, lai nodrošinātu pareizu medicīnas iekārtu darbību slimnīcās, kā arī ir iesaistīti staru terapijas un kodolmedicīnas terapijas plānošanā vēža ārstēšanas procesā slimnīcās. Par medicīnas inženieri un medicīnas fiziķi var kļūt, studējot Rīgas Tehniskajā universitātē (studiju programma veidota sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti).

Mūsuprāt, šāda profesija varētu interesēt tos skolēnus, kam patīk dabaszinātņu priekšmeti, jo medicīnas inženieris un medicīnas fiziķis apvieno sevī zināšanas par inženieriju, fiziku, ķīmiju, bioloģiju un arī medicīnu. Tas ir arī iemesls, kāpēc es pati kādreiz izvēlējos apgūt šo profesiju. Ja interesē vēl nedaudz par profesiju, pievienoju linku ar rakstu par mūsu absolventa iespaidiem – https://www.rsu.lv/aktualitates/kristaps-palskis-medicinas-iekartam-vienmer-jabut-ipasi-drosam

Prezentācijas materiāls skolām

Pedagogs karjeras konsultants Gunta Sidorova

 

 

25. janvārī pl.16:00 10.-12.klašu izglītojamajiem, skolotājiem un vecākiem notika karjeras attīstības atbalsta pasākums tiešsaistē “ Izglītības iespējas Rīgas Ekonomikas augstskolā” (Stockholm School of Economics in Riga).

Vadīja tiešsaistes tikšanos Rīgas Ekonomikas augstskolas studentes – Vasilisa Kotova un Rēzeknes Valsts1. Ģimnāzijas absolvente Elizabete Rupā .

Prezentācijas un sarunas laikā uzzinājām un radām atbildes uz jautājumiem:

  • Informācija par augstskolu un studiju programmām;
  • Stipendiju saņemšanas iespējas 2021. gadā;
  • Kāpēc studēt ekonomiku?;
  • Kādas ir karjeras iespējas pēc absolvēšanas;
  • Pašreizējo studentu padomus;
  • Pieteikšanās un student atlases process;
  • Var arī gūt plašāku ieskatu par augstskolu no  tiešsaistes materiāliem.

Kontaktpersona: Daiga Brakmane(+371) 670 15 809daiga.brakmane@sseriga.eduwww.sseriga.edu

 

Nākamā profesija – kā izvēlēties un kā šajā procesā var palīdzēt vecāki

Kas tu būsi, kad izaugsi? Šādu jautājumu bērni viens otram uzdod jau no mazotnes, bet tikai retais jau laikus zina skaidru atbildi. Profesijas izvēli ietekmē daudzi faktori un cilvēki, tai skaitā vecāki, skolotāji, draugi un populāri vienaudži, taču karjeras lēmums jaunietim galu galā jāpieņem pašam. Kādi noderīgi instrumenti var palīdzēt profesijas izvēlē, kā vecākiem runāt ar bērnu par karjeras plānošanas tēmu un atbalstīt? Ar noderīgiem padomiem dalās karjeras izvēles koučs, jauniešu akadēmijas “Pacelt pasauli” dibinātāja un vadītāja Dace Briede-Zālīte.

Pretēji tam, kā dažādās situācijās varētu domāt vecāki un pedagogi, karjeras izvēles jautājums ir svarīgs arī pašiem jauniešiem. To apliecina arī Briedes-Zālītes savulaik pasūtītas aptaujas dati, kas rāda, ka jaunieši vecuma grupā no 15 līdz 20 gadiem par vienu no trim pašām svarīgākajām lietām dzīvē uzskata tieši nākotni. Pie tam tieši attiecībā uz nākotni jaunieši dažkārt jūtas visnedrošāk: kā izdarīt pareizu karjeras izvēli, atrast darbu un kļūt neatkarīgiem?

Raksturs, personības iezīmes, talanti, prasmes – tas viss jāņem vērā, plānojot karjeru, norāda Dace Briede-Zālīte. Personībai un talantiem atbilstošas profesijas izvēle ir ļoti svarīga – kā nekā, darbā mēs pavadām lielu daļu dzīves, un tas ir būtisks mūsu pašrealizācijas veids.

“Ir tik daudz gadījumu, kad cilvēki profesionālajā jomā izvēlējušies attīstīt savu otro vai trešo stiprāko šķautni nevis dominējošo. Varbūt viņi savus pienākumus profesionālajā jomā spēj pildīt gana veiksmīgi, taču visu mūžu jūtas sevi līdz galam nerealizējuši. Kad dzīve nostabilizējas, daudzi šādi cilvēki saprot, ka vēlas karjeru radikāli mainīt, taču tas prasa milzu apņēmību un ne vienmēr vairs ir iespējams,” saka Dace Briede-Zālīte.

PERSONĪBAS UN MĒRĶU TESTI KARJERAS KONSULTANTAM – KĀ ANALĪZES ĀRSTAM

Karjeras izvēlē var palīdzēt dažādi personības testi, ar kuriem strādā arī karjeras pedagogi un karjeras konsultanti. Metožu, testu un instrumentu ir daudz, taču ļoti svarīga ir pareiza to interpretācija un testam sekojošā saruna ar jaunieti, viņa saka.

“Dažādi personības testi karjeras speciālistam ir kā asins analīzes ārstam! Tie palīdz izprast jaunieti, noteikt viņa stiprās un vājās puses, un intereses. Strādājot ar jauniešiem, es bieži lieku lietā arī koučingā izmantoto praksi, kas ļauj paskatīties uz sevi no malas un atrast virzienus, kuros jaunietis vēlas darboties. Galvenais princips: ļaut nonāk pie lēmuma pašam, lai pēc tam definētu mērķus, taktiku un arī uzdrīkstētos ieceres realizēt,” saka speciāliste Dace Briede-Zālīte.

NEMĀK NOFORMULĒT, BET SAVUS TALANTUS JAUNIEŠI JŪT

Lai gan jaunieši paši bieži vien nemāk noformulēt savas stiprās puses, savus talantus jūt pilnīgi visi, ir pārliecināta izaugsmes trenere. Šī iemesla dēļ karjeras speciālistam ir svarīgi panākt, lai bērns atveras un par sevi stāsta. Savukārt vecākiem ieteicams jau no mazotnes vērot, ar ko bērns aizraujas vai kādās lomās visbiežāk nevilšu nonāk, un palīdzēt šos talantus izkopt.

“Varbūt bērns nemitīgi kaut zīmē vai darbojas ar rokām, varbūt klasē kaut ko visu laiku organizē. Tas, visdrīzāk, arī ir viņa lielais talants. Kad tas apjausts, ar bērnu svarīgi par to runāt un palīdzēt šīs stiprās puses apzināties arī pašam. Varbūt regulārā klases vakaru organizēšana nav vis kā “akmens kaklā”, bet parāda, ka vienaudži viņam uzticas, ka bērnam ir talants ap sevi pulcināt citus un vadīt. Nav nekā labāka par dabisku interesi un talantu kādā jomā, jo tieši tas palīdz gūt ne vien gandarījumu, bet arī panākumus vēlāk dzīvē,” viņa saka.

JO VAIRĀK STIPRO PUŠU, JO GRŪTĀKA PROFESIJAS IZVĒLE

Savu nākotnes profesiju jau salīdzinoši agrīnā vecumā parasti zina jaunieši, kuri jūt skaidru aicinājumu strādāt kādā nozarē, piemēram, medicīnā vai bioloģijā. Taču vairumā gadījumu profesijas izvēle nav viegls lēmums, īpaši tiem jauniešiem, kuriem talantu ir daudz.

“Skolās bieži sastopu ļoti talantīgus jauniešus, kuriem ir izcilas sekmes teju visos priekšmetos. Paradoksāli, tieši viņiem karjeras lēmumu pieņemt ir visgrūtāk. Šķiet, ka itin viss padodas un interesē, bet jaunietis apjūk. Ir labi, ja šādā situācijā jaunietim ir spēcīgi palīgi – gan dažādi personības un interešu novērtēšanas testi, gan karjeras konsultanti. Vispirms svarīgākais ir izkristalizēt dominējošās personības šķautnes, noteikt stiprās puses un talantus, un tad ar padziļinātas sarunas palīdzību saprast, kura ir visstiprākā.”

Karjeras konsultantu var apmeklēt gan jaunietis pats, gan kopā ar vecākiem. “Darba tirgus mainības apstākļos paveras milzum daudz jaunu profesionālo virzienu, kas saistīti ar tehnoloģijām un inovācijām, tāpēc profesionāls padoms noder ne vien profesijas izvēlē, bet arī izglītības iespēju apzināšanā. No šādas sarunas nav jābaidās – skats no malas noder jebkurā situācijā, un šāda saruna var pavērt jaunas perspektīvas,” iedrošina Dace Briede-Zālīte.

NELIKT PIEPILDĪT VECĀKU NEPIEPILDĪTOS SAPŅUS

Lai gan vecāki savam bērnam vēl tikai labāko, mēdz būt situācijas, kad pieaugušie apzināti vai neapzināti profesijas izvēlē caur bērnu cenšas realizēt paši savus sapņus un mērķus. Jaunieša psihe ir ļoti trausla, daudzi šādu spiedienu neiztur, brīdina speciāliste.

“Depresija, panikas lēkmes un citas mūsdienu kaites, kas piemeklē pusaudžus, – šādu problēmu iemesli nereti ir spiediens, ko jaunieši saistībā ar profesijas izvēli izjūt no vecākiem un radiniekiem. Runājot ar jaunieti par karjeru, svarīgi nolikt malā savas ambīcijas un vēlmes. Ja vecāki paši ir veiksmīgi un autoritāri savā viedoklī, bērna intereses, talants un potenciāls var nonākt otrajā plānā. Bērns var nebūt tik stiprs, lai vecāku vēlmei stātos pretī. Otra galējība: par karjeras jautājumiem nerunāt vispār, jo vecākiem pietrūkst zināšanu un pieredzes, lai gan risinājums būtu kopīga saruna ar karjeras profesionāli. Abos gadījumos jaunietis var novirzīties no karjeras ceļa, kas viņam būtu atbilstošāks un patīk,” skaidro Dace Briede-Zālīte.

KRITIKA UN NEVĒRĪGI IZTEIKTA FRĀZE VAR SALAUZT

“No tevis nekas labs neiznāks!” vai “Tas nav tev!”– dažkārt dusmās vai nevērīgi izmesta frāze var sagraut bērna pašapziņu un novirzīt no karjeras ceļa, saka Briede-Zālīte. Tāpat ir gadījumos, kad bērna sapnis šķiet nesasniedzams.”Bērns saka: gribu būt slavena aktrise Holivudā! Var šķist, ka tas nav reāli, bet šādā brīdī svarīgākais ir saruna – iedziļināties, uzklausīt un kopā izrunāt, ko tas nozīmē, kas būtu jādara, lai to īstenotu. Pulciņi, teātra kolektīvi, valodas slīpēšana – ir daudz lietu, ko bērns var darīt jau tagad. Tas ļaus viņam pašam saprast, vai joma tiešām patīk, vai arī vai palīdzēs nonākt pie cita veida, kā sapni realizēt, piemēram, strādājot filmu industrijā vai citā ar kino vai mākslu saistītā jomā. Turpretī salauztu pašapziņu izlabot ir grūti, un bērns var noslēgties sevī. Savstarpēji pieņemoša, draudzīga saruna, bērna vērošana, uzklausīšana, atbalstīšana – tā ir labākā formula, kā atbalstīt bērnu viņa profesijas izvēles ceļā,” saka karjeras izvēles speciāliste.