Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas 7.B klases skolēni apmeklē Latgales Kultūrvēstures muzeju

Šī gada 11. oktobrī 7. B klases skolēni ar latviešu valodas un literatūras skolotāju Ligitu Maģiču apmeklēja muzejpedagoģisko programmu Pa “Myužeigo kalindera pēdām jeb glītrakstīšana ar spalvu un tinti”. Apmeklējuma mērķi bija vairāki:  izzināt skolas gaitas Latvijā un Latgalē 19. un 20. gs. Uzzināt par ievērojamākā Latgales rokraksta literatūras pārstāvja Andrieva Jurdža dzīves un darba gaitām, viņa uzrakstīto kalendāru “Myužeigais kalinders” (1916). Izmēģināt glīti rakstīt ar tinti un spalvu burtnīcas lapā vai vēl senākā “burtnīcā” – uz mazas koka tāfelītes.

Programma paredzēta skolas vecuma bērniem un jauniešiem, ar mērķi iepazīstināt skolēnus ar skološanās vēsturi Latvijā (īpaši Latgalē), kā arī Latgales vēstures periodu, kad pastāvēja drukas aizliegums.

Nodarbības laikā skolēni izzina skolas gaitas Latvijā un Latgalē 19. un 20. gs. Nodarbības laikā skolēni uzzina par ievērojamākā Latgales rokraksta literatūras pārstāvja Andrieva Jurdža dzīves un darba gaitām, viņa uzrakstīto kalendāru “Myužeigais kalinders” (1916), mēģina to lasīt latgaliešu valodā, aplūko 19. gs. latgaliešu grāmatu pārrakstītāju rokrakstu paraugus, dažādas 19. gs. beigu un 20. gs. mācību grāmatas, liecības, fotogrāfijas un rakstāmpiederumus; rēķina seno svaru un mēru sistēmā, izmantojot skaitīkļus, svarus u.c.; izmēģina glīti rakstīt ar tinti un spalvu burtnīcas lapā vai vēl senākā “burtnīcā” – uz mazas koka tāfelītes

Skolēnu viedokļi pēc muzejpedagoģiskās programmas apmeklējuma:

“Kad es ar visu klasi devos uz muzeju 11.10.2023.,  vislielākais iespaids man palika no tā, ka darbojāmies praktiski.” Alise

“Man ļoti patika stāstījums.” Emīlija

“Mani pārsteidza tas, ka nebiju domājis, cik agrāk bija sarežģīti rakstīt.” Markuss

“Man patika skaitīkļi, jo neko labāku, lai iemācītos skaitīt un atņemt, manuprāt, vēl nav izdomājuši.” Erlands

“Man patika jaunā pieredze, ko ieguvu.” Rainers

“Mani iepriecināja muzeja darbinieku attieksme, kad darbojās ar mums.” Demija

“Burtnīcu vietā agrāk bērni rakstīja uz tāfelēm. Manuprāt, tas bija neefektīvi.” Rūdolfs

“Man patika, ka varēju pamēģināt rakstīt ar spalvu. Nekad to nebiju darījis.” Jānis

“Jauki, ka strādājām un darījām paši ar savām rokām.” Laima

“Man patika darbinieces, ļoti jaukas, pati nodarbība bija interesanta.”Roberts

“Muzejā bija ļoti interesanti un aizraujoši.” Artis

“Muzejā bija patiešām interesanti, daudz skaistu objektu, kurus varēja apskatīt, ļoti patika, ka varēja pašiem darboties, eksperimentēt , man patika stāstījums un jauki pavadītais laiks ar mīļajiem klasesbiedriem.” Emīlija

“Gribētu vairāk tādu aktivitāšu.” Erlends

“Mani ieinteresēja tie senie mēri, tomēr tas bija sarežģītāk, kā man likās.” Ariāna

“Brīnos, kāpēc agrāk burtu rakstīšana bija sarežģītāka.” Gustavs

“Negaidīju, ka muzejā būs tik aizraujoša nodarbība. Varētu vēl kaut ko pamēģināt.” Anete

“Man patika diskutēt ar muzeja darbiniecēm. Es protu uzdot āķīgus jautājumus.” Matīss

“Man bija svarīgi, ka biju kopā ar savu klasi un kopā varējām kaut ko darīt, apspriest.” Beāte

“Es noteikti vēlreiz gribētu apmeklēt kādu nodarbību muzejā. Bija jautri tur būt kopā ar klasesbiedriem.” Patrīcija